Tilbake til søkeresultatene

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Læring og fornyelse i videregående opplæring, studier av elever og lærere.

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektet setter søkelyset på skolen og arbeidsplassen som arbeids- og læringsarena i et skoleutviklingsperspektiv. Gjennom følgende delprosjekter belyses lærings- og fornyelsesprosesser i videregående opplæring: 1. Skolen som yrkesfaglig læringsaren a for elever. 2. Arbeidsplassen som læringsarena for lærlinger. 3. Skolen som læringsarena for lærere. Målet med prosjektet er å utvikle ny og utvidet forskningsbasert praktisk-pedagogisk kunnskap på det yrkesdidaktiske forskningsområdet; både fo r å bidra til læreres profesjonsutøving i praksis og til lærerutdanning. Dette er også relevant for etter- og videreutdanning av lærere. Lærings- og endringsprosessene studeres gjennom deltakende observasjon. Møteplasser undersøkes gjennom studium av for tolkninger og tekster. Det legges vekt på å utvikle nye- og viderutvikle eksisterende nettverk både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Budsjettformål:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet