Tilbake til søkeresultatene

FOLKEHELSE-Folkehelse

Skolemiljø og psykisk helse: Risiko- og ressursfaktorer i skolemiljøet som mål for primærforebyggende arbeid med barn og unge

Tildelt: kr 1,1 mill.

Så mye som 10 % av ungdommen har til enhver tid så store psykiske problemer (internaliserende eller eksternaliserende) at de har behov for profesjonell hjelp eller assistanse. Tiltak for å forebygge psykiske helseproblemer blant barn og unge er derfor et viktig helsepolitisk innsatsområde. Formålet med prosjektet er å øke kunnskapsgrunnlaget for skolebaserte primærforebyggende tiltak, med bakgrunn i evalueringen av tiltakene "Helsefremmende skoler" og "Olweus-programmet mot mobbing". Prosjektet springer utfra tidligere NFR-miljøstøtte-prosjekt (nr. 154587/3 30), og er utformet som et 3-årig postdoktoralt stipend. Hovedaktiviteten i prosjektet er å utarbeide 5 artikler som besvarer spørsmål som: Hvor generelle eller spesifikke er effektene av tiltakene? Hvilke psykososiale faktorer medierer effektene av tiltakene? I hvilken grad påvirker brukernes opplevelser av tiltaket gjennomføringsgraden av tiltakene? Prosjektet inkluderer foreliggende data fra tiltaksstudiene "Det nye Bergensprosjektet mot mobbing" (5171 elever, 42 skoler) og "Helsefremmende skoler" (3882 elever, 10 skoler). For "Helsefremmende skoler" foreligger det ti måletidspunkt (2 ganger i året i periode 1994-1998). For "Det nye Bergensprosjktet mot mobbing" foreligger det tre målinger (1 g p r. år, 1997-1999). Gjennom å øke kunnskapsgrunnlaget rundt forebyggende tiltak, kan en bidra til revisjon og videreutvikling av skolebasene tiltak som er effektive i forebygging av psykiske plager hos ungdom.

Budsjettformål:

FOLKEHELSE-Folkehelse

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet