Tilbake til søkeresultatene

FOLKEHELSE-Folkehelse

"Steg for steg" - Virker det? Skolebaserte tiltak for å fremme sosial kompetanse og empati og redusere aggressive atferd

Tildelt: kr 1,8 mill.

Dette evalueringsprosjektet vil være del av miljøsatsningen ved HEMIL-senteret der barn og unges psykiske helse og virkemidler for å fremme positiv psykisk helse og redusere aggressive atferd står i fokus. Forskere antar at økt vektlegging av sosial kompe tanseutvikling i skolen vil ha positiv betydning både for forebygging og reduksjon av problematferd og fremme positiv psykisk helse. I Norge er det gjort lite forskningsbaserte evalueringer av tiltak på dette feltet. Den forebyggende innsatsen hemmes derf or av at kunnskaper når det gjelder virkemidler er utilstrekkelige (Sosial- og helsedepartementet 2000). Et forskningsbasert tiltaksprogram som er tilpasset norske forhold og utprøvd i norske barneskoler er 'Steg for steg' ('Second step'). Målsettingen f or det tre-årige evalueringsprosjektet er gjennom en komplimenterende metodetilnærming; a) gjennom spørreskjema, studere virkningen av tiltaksprogrammet 'Steg for steg, og hvilke mekanismer som bidrar til evt. atferdsendring på individ - og klassenivå, b) ved hjelp av fokusgruppeintervjuer, å få innsikt i barnas egne opplevelser og erfaringer med programmet. Resultatene fra prosjektet vil både være forskningsmessig interessante (innenfor virkemiddelforskning og forskning om psykososiale forhold og proses ser) og av interesse for alle involverte skoler og myndigheter, da mer enn 60 % av norske barneskoler har kjøpt programmet til nå.

Budsjettformål:

FOLKEHELSE-Folkehelse

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet