Tilbake til søkeresultatene

PES-EUR-Prosjektetablererstøtte Eureka

BrainBank og Topic Maps: Utvikling og standardisering av et Association Management System for skoleverket.

Tildelt: kr 99 999

Gjennom prosjektet ønsker vi å videreutvikle et verktøy som stimulerer til bedre læring, økt forståelse og bedret hukommelse. Cerpus AS har utviklet BrainBank, et digitalt læringsverktøy der læringa oppnås ved at elevene kontinuerlig oppdaterer og reflekterer i sin egen kunnskapsbank: BrainBank. Man kommunisrer med BrainBank gjennom en standard internettutforsker som f. eks. Internett Explorer etersom dette verktøyet er en web-applikasjon. BrainBank er gjennom sine pedagogiske grensesnitt konstruert for å romme kunnskap i en arkitektur tilpasset den enkelte bruker. Faktakunnskap erverves gjennom oppføringer og beskrivelser av nøkkelord. Ved å kategorisere og trekke koblinger mellom nøkkelord skal elevene stimuleres til å se sammenhenger og strukturer i kunnskapsbildet. Utviklinga av BrainBank er gjort i samarbeid med USIT ved Universitetet i Oslo og Ontopia AS. Dette samarbeidet har tilført prosjektet nødvendig kompetanse i utviklinga av brukertiplassede pedagogiske grensesnitt for test-elevene. BrainBank-prosjektet, et FoU-prosjekt finansiert av UFD, har til hensikt å avklare om brukerne ved å repetere og restrukturere kunnskapselementene gjennom å utforske og oppdatere sin egen kunnskapsdatabase vil oppnå bedre læring, økt hukommelse og større innsikt i egen læringsutvikling. Gjennom dette forskningsprsojektet som er gjennomført ved Alsvåg barne-og ungdomsskole har vi testet og videreutviklet teknologi og pedagogikiske grensesnitt. PLP, Praktisk Læring og Pedagogikk, ved Universitetet i bisto prosjektet med padagogisk kompetanse. Denne kompetansen har vært sentral for utviklinga av grensesnittene og det pedagogike opplegget rundt praktisk bruk av BrainBank i undervisningssituasjoner. I tillegg har PLP evaluert prosjektet, ogevalueringsrapporten fastslår blant annet at BrainBank er en et vellykket læringsverktøy og en god læringsstrategi. Rapporten kan lastes ned på http://cerpus.com/nor/brainbank/prosjekt/rapport.pdf. FoU-utfordringer: Utvikling av BrainBank innebærer utvikling av databaseverktøy som er ledsaget av pedagogiske grenesnitt tilpasset elever på ungdomsskoletrinnet. I tillegg til de pedagogiske problemstillingene ligger det også store utfordringer i finne standarder og teknologier som gjør at BrainBank kan kommunisere med andre IKT-baserte undervisningssystemer som gjør brukerne uavhengig av enkeltleverandører. Å utvikle BrainBank til et produkt som både er kompatibelt med eksisterende learning management systems (SCORM og AICC) og mind mapping /conseptmapping standarder som f. eks Topic maps byr på store forskningsmessige utfordinger. Samtidig er det viktig å utvikle grensnittene brukerne presenteres for, samt det pedagogisk-didaktiske opplegget BrainBank skal brukes i, slik at bruken av kunnskapsdatabaser i skole og undervisning kan nå sitt potensial. Dette krever at det gjøres et betydelig forskningsarbeid i utviklingsfasen. Dersom BrainBank skal kunne tilbys undervisningsinstitusjeoner er det viktig at de pedagogiske nyttevirkningene er dokumentert. Derfor er det nødvendig å gjøre aksjonsforskning i klasseromssitausjoner, samt å samle inn empririsk materiale gjennom prosjektperioden. Gjennom prosjektet vil programvareutviklere, planleggere og programerere, jobbe tett sammen. Dette vil innebære at kunnskap overføres mellom oppdragsgiver (Cerpus) og utviklingsmiljøene Med utgangspunkt i nettverksbygging sammen med USIT ved Universitetet i Oslo og University of Sunderland, UK, har vi nå klar en avtale med det norske verdensledende firmaet Ontopia AS om utviklinga av BrainBank 2 bygd på Topic maps standaren. Samarbeidet mellom PLP ved Universitetet i Tromsø og Cerpus gjør at PLP får økt innsikt i hvordan digitale ressurser kan utnyttes i pedagogiske prosjekter samtidig som den pedagogiske og fagdidaktiske kompetansen PLP sitter på kan bidra til at BrainBank blir best mulig tilpaset den funksjon som skal ytes. Kunnskapsdatabaser tas stadig mer i bruk i bedrifter, men det finnes ikke mindmapping/conceptmapping-produkter for skolen som tar sikte på å lagre data i et livslangt læringsperspektiv. Tilgang til elevproduserte kunnskapsdatabaser via web er også nytt. Så vidt vi vet finnes ikke et lignede produkt på verdensmarkedet. Som konklusjon har vi store forskningsmessige utfordringer innenfor både pedagogikk og teknologi som må løses av vårt prosjekt. Siden vårt konsept ser ut til å være unikt, også internasjonalt, ser vi det som formålstjenelig å også vurdere internasjonale miljøer som bidragsytere i prosjektet. I den forbindelse har vi gjort sonderinger ovenfor britiske partnere. Dette fordi vi oppfatter England til å være i det internasjonale toppsjikt innenfor IKT-satsing mot skolesektoren. Konkret ser vi for oss et samarbeid med Universitetet i Sunderland om å få etablert et doktorgradsstudium innenfor vårt problemområde. Det foreslåtte forprosjektet skal altså bane vei for et slikt løp. Forprosjektet bør ikke overstige et halvårs varighet da Cerpus AS er avhengig av å holde tempo i utviklin

Budsjettformål:

PES-EUR-Prosjektetablererstøtte Eureka

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet