Tilbake til søkeresultatene

RAMBU-Rammebeting.,styringsmul. og virkem. for en bærekraftig utvikling

Systematism in the lop-sidedness? An analysis of deviations between forecast and actual traffic figures for large-scale road projects

Tildelt: kr 0,20 mill.

Å oppnå en mer miljøvennlig trafikkutvikling i byene nevnes ofte som en viktig del av en bærekraftig utvikling. Bygging av nye, store veger i byområder er blitt kritisert for å bidra til en uønsket trafikkutvikling, men forsvares ofte med at de vil reduse re køproblemer uten å føre til vekst i biltrafikken. Også utenfor storbyområdene kan store vegprosjekter være problematiske i bærekraftsammenheng, særlig hvis det samtidig er vanskelig å påvise noe trafikalt behov for utbyggingen. En tidligere, omfattend e undersøkelse av store transportinfrastrukturprosjekter (av Bent Flybjerg mfl.) viser generelt meget store avvik mellom de prognostiserte og de faktiske trafikkmengdene. Særlig var avviket stort for baneprosjekter, der prognosene for passasjertall overv urderte det faktiske antall passasjerer i mer enn 9 av 10 tilfelle. Også for vegprosjekter var trafikkprognosene lite treffsikre, men avvikene var ikke ensidige slik som for baneprosjektene, idet det forekom like ofte at den faktiske trafikken ble høyere enn prognosene som at den ble lavere. Det kan imidlertid tenkes at også vegtrafikkprognosene følger en systematikk der prognosene henholdsvis overvurderer eller undervurderer de framtidige trafikktallene, alt etter hva som kan sette det foreslåtte prosje ktet i et mest mulig fordelaktig lys. Prosjektet går ut på å undersøke denne hypotesen gjennom utdypende, statistiske analyser av data fra den ovenfor nevnte undersøkelsen. Prosjektet vil starte med en klassifisering av vegprosjektene i henhold til deres geografiske kontekst; storbyområder med pressproblemer, utkantområder og områder mellom disse to. Til hjelp for denne klassifiseringen vil noen operasjonelle kriterier bli utarbeidet. Det vil deretter bli gjennomført statistiske analyser av sammenheng me llom prognostiserte og faktiske trafikktall blant vegprosjektene i hver av de tre nevnte kategoriene. Resultatene vil bli tolket i lys av base-eksempler fra utvalgte prosjekter og relevante teoretiske bidrag. Prosjektet vil bli gjennomført av NIBR v/Pett er Næss i samarbeid Bent Flyvbjerg og Søren Buhl, Aalborg Universitet.

Budsjettformål:

RAMBU-Rammebeting.,styringsmul. og virkem. for en bærekraftig utvikling

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet