Prosjektets innhold bygger på resultater fra MARUT forprosjekt "Drivende tankskip under ekstrene operasjosforhold". Fra forprosjektet er det funnet at det er store gap på en rekke viktige områder knyttet til å planlegge og gjennomføre nødoperasjoner for å hjelpe skip i havsnød.
Det er forventet at en betydelig del av framtidig amerikansk energiimport vil komme fra Nordvest-Russland. Dette vil skje med skip som passerer i norsk interesseområde og hvor Norge er forpliktet til å yte hjelp dersom nødsituasjo ner oppstår. Hovedprosjektet vil framskaffe underlagsmateriell for å utvikle realistiske fartøysmodeller og simulatorøvelser for risikofri trening av kritiske faser av forskjellige typer nødoperasjoner. Primært er fokus på opersjoner i åpen sjø i hardt væ r, men en vil også ta med nødslep for å bringe et nødstedt fartøy inn i smult farvann. I tillegg til fartøyspersonell vil en også utarbeide treningsscenarier hvor en vektlegger samarbeid mellom de forskjellige leddene i et kriseteam. Et tema som vil bli gitt særlig oppmerksomhet er nødlektring, f.eks for å gjøre et skadet tankskip istand til å tåle en nødslepoperasjon.
Offshorevirksomhet utenfor Nordvest-Russland vil skje i områder med is i perioder av året. Nødoperasjoner knyttet til FPSO og skytteltank ere i slike områder behandles spesielt.
I tillegg til deltakerne i forprosjektet (SMS, MARINTEK, Kystverket, Kystvakten, Bukser og Berging, Statoil) er noen større norske tankrederi og andre taubåtoperatører invitert til å være med i hovedprosjektet. Vid ere har en i forprosjektgruppen vært enige om at hovedprosjektet må ha en internasjonal vinkling. Det er tatt kontakt med russiske, japanske, franske, kanadiske og amerikanske institusjoner om en mulig deltakelse i hovedprosjektet. Følgende institusjoner har bekreftet at de er interessert i å delta i et internasjonalt hovedprosjekt:
- CNIIMF (Russland)
- National Marine Research Institute (Japan)
- Ifremer (Frankrike)