Tilbake til søkeresultatene

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet

Tildelt: kr 4,0 mill.

I NFR-prosjektet "Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet" har Ingvill Krogstad Svanes' doktorgradsavhandling om læreres tilbakemeldinger til elever vært tyngdepunktet. Svanes' arbeid er basert på litteraturstudier og datamateriale (videoopptak) fra norske klasserom. I et postdoktorstipend har Bodil Kleve publisert flere artikler om lærerkunnskap, matematikkundervisning og lærerutdanning. Kaare Skagen har publisert artikler og bokkapitler om veiledning av elever og lærerstudenter. Flere masterstudenter har i tilknytning til prosjektet skrevet masteroppgaver om vurdering for læring, elevers fremhentingsstrategier i matematikk og klasseromsforskningens plass i lærerutdanning. Flere andre forskere ved HiOA har publisert artikler og bokkapitler på temaer som er relevante for klasseromsforskning. Klasseromsforskning har etablert seg som et tema i masterprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap. Gjennom studieplanrevisjoner både i masterstudiet og grunnskolelærerutdanningen har forskningsartikler fått større plass i studiet. Det er betydelig forskningsaktivitet på HiOA innenfor klasseromsforskning.

Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Oslo ser klasseromsforskning som et nøkkelområde i utvikling av et kunnskapsgrunnlag for lærerutdanningsfeltet som kan bidra til mer aktuell profesjonsorientering og solid flerfaglig kunnskapssamarbeid. Innsatse n ved LU utvikler forskning og kompetanse som er viktige for å kunne utvikle solid klasseromsforskning som utnytter allmennlærerfeltets fortrinn. Med profesjonsrettede kunnskapsinteresser som utgangspunkt er det vesentlig å få fram handlingsrettet og kon struktiv forskning. Praktiske kunnskapsinteresser innen yrkesfelt gjør det rimelig at kunnskapsutviklingen kombinerer konstruktive og kritiske dimensjoner. Å få til et stabilt miljø for pedagogisk og fagdidaktisk undervisnings- og klasseromsforskning er en vesentlig ambisjon. Med det nye masterstudiet i grunnskoledidaktikk er det realistisk å få til en aktiv klasseromsforskningsgruppe. Prosjektet er utformet for å dra strategisk nytte av mulighetene for pedagogisk og flerfaglig klasseromsforskning som m asterstudiet i grunnskoledidaktikk tilfører LU. Kjernen i forskningsgruppa består av professor i grunnskolepedagogikk, igangværende stipendiater og to nye forskere med prosjektstøtte. Prosjektet omfatter delprosjekt på åtte områder, der seks bygger på ig angværende klasseomsforskning. Utvidet innsats gjennom ISP-støtte brukes til rekruttering og konsentrasjon av forskning om barnetrinnets klasseromspraksiser og om undervisning i matematikk og i norsk. Prosjektet prioriterer felles innsats om utvalgte opp gaver: * Kompetanseutvikling * Databasebaserte digitale løsninger for felles bruk av materiale fra klasseromsforskning * Bruk av klasseromsforskning i utdanning og utvikling av vevressurser for forskningsformidling til allmennlærerstudentene Felles inte rnasjonalisering knyttes til ECER network 27 DIDAKTIK&LEARNING der flere prosjektforskere alt deltar.

Budsjettformål:

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Finansieringskilder