Dette prosjektet tar sikte på å komme med anbefalinger om hvorvidt TINE bør opprettholde forskjellige posisjoneringer for merkevaren Jarlsberg i hovedmarkedene USA, Tyskland, Australia og Japan. I tillegg vil det resultere i retningslinjer som omhandler h vordan internasjonal posisjonering bør henge sammen med posisjoneringen i Norge samt internasjonal utvidelsesstrategi.
Det legges opp til en tredelt datainnsamling. For det første studeres tidligere undersøkelser av TINE i de aktuelle markedene og annen t ilgjengelig sekundær informasjon. I neste omgang gjennomføres kvalitative og/eller kvantitative studier for å oppnå dybdeinnsikt på spesifikke områder som ikke er dekket av de sekundære datakildene. I tillegg blir det innhentet data fra det norske markede t for å bestemme hvilke elementer fra posisjoneringen i Norge kan bli overført til internasjonale markeder. I tredje omgang gjennomføres eksperimentelle tester før endelige forslag til posisjonering og retningslinjer for merkestrekk utvikles. Endelig følg er en formidlingsfase hvor prosjektets resultater kommuniseres internt i TINE og i akademiske fora. Prosjektet er et samarbeid mellom Samfunns- og Næringslivsforskning AS, Norges Handelshøyskole, og TINE. Prosjektteamet vil også samarbeide tett med ledend e internasjonale fagpersoner ved Stern School of Business, New York University og University of Illinois at Urbana-Champaign, USA.