Tilbake til søkeresultatene

VERDIKT-Kjernekomp.og verdiskaping IKT

JoinGame? - Nasjonalt Ressursnettverk på Dataspill

Tildelt: kr 2,0 mill.

Dataspill har gått fra å være en sær interesse for enkelte tenåringsgutter til å bli stor industri på linje med andre medier som TV og film. I dag spilles dataspill av begge kjønn og av folk i alle aldre, selv om hovedvekten av spillere er menn mellom 15- 30 år. I 2004 jobbet over 144000 mennesker i USA i dataspillindustrien og den tilførte 18 milliarder dollar (120 milliarder NOK) til USAs bruttonasjonalprodukt. I 2005 ble det solgt dataspill over disk for mer enn 800 millioner kroner i Norge. Produksjon av dataspill har nå blitt en kjerneindustri for flere land og den gir mulighet for eksport internasjonalt. Studier viser at den oppvoksende generasjon bruker stadig mer tid på dataspill sammenliknet med andre medier som TV, film, aviser, blader og bøker. Opprettholdelse og utvikling av industri på dette området er derfor svært viktig. Det er også viktig å kunne undersøke hvordan bruken av dataspill påvirker samfunnet. Et ressursnettverk innen dataspill gir en unik mulighet til å utforske og utvikle tverr faglig kompetanse som vil resultere i nye konstellasjoner og forhåpentligvis innovasjon. Fellesnevneren for et slik nettverk vil være fokuset på forskning og innovasjon på bruk og utvikling av dataspill som all virksomheten vil være knyttet til. Innenfor temaet dataspill, vil nettverket være en møteplass for ulike deltema, som f.eks. læring og dataspill, mobile dataspill, seriøse dataspill, teknologi til utvikling av dataspill, innovasjon rundt nye spillkonsepter, bruk og utvikling av spillteknologi, stud ier av bruk av dataspill, osv. Innovasjon og forskning på dataspill i Norge består stort sett av mange små spredte enheter som ikke er organisert eller koordinert. Fagfeltet er også nytt, slik at mange er i startgropa. Den store oppslutningen om JoinGame har vist nødvendigheten for å synliggjøre de fagressursene som finnes på området og knytte kontakter mellom disse. Gjennom kontakter mellom fagenheter som jobber med dataspill, vil det være mulig å stimulere til større forskningsprosjekter både nasjonalt og internasjonalt. Et slikt ressursnettverk er også en god møteplass for forskere og næringsliv, noe som vil ha en toveis effekt. For næringslivet er ressursnettverket en god mulighet for å få innblikk i forskning som kan brukes til å forbedre utviklings prosesser, få innspill på virkninger av deres dataspill på brukere og innsikt i ny teknologi og nye spillkonsepter som kan gi dem et konkurransefortrinn. For forskere er denne kontakten nyttig for å få innblikk i hva som er de største utfordrngene innen i ndustrien og få mulighet til å teste ut ny teknologi og konsepter fra spillindustrien.

Budsjettformål:

VERDIKT-Kjernekomp.og verdiskaping IKT