NOx-rensing ved bruk av SCR-anlegg fungerer godt på større deplasementfartøy fordi totalvekten for slikt katalysatoranlegg ikke er så stor i forhold til totalvekten på fartøyet. SCR-anlegg er imidlertid mindre egnet på hurtiggående fartøy der ekstra vekt er en svært viktig faktor i forhold til drivstoffforbruk.
Ved å ta i bruk NH3 direkte vil vi løse mye av vekt-problemet. NH3 byr imidlertid på noen utfordringer. NH3 er ved romtemperatur en fargeløs tåreframkallende gass med en karakteristisk gjennomtre ngende og ubehagelig lukt. I små mengder (fra ca. 25-50 ppm) merkes det ubehag og en lekasje av ammoniakk vil derfor oppdaget umiddelbart. Dersom en blir eksponert for ammoniakk i store doser (ca. 400-700 ppm) oppstår det en umiddelbar og kraftig irritasj on av øyne, nese og hals..
NH3 må derfor håndteres med forsiktighet, og det er i dag en del restriksjoner på bruk av ammoniakk ombord i fartøy. En lekkasje med NH3 i gassfasen kan kontrolleres og begrenses ved bruk av vanntåke.
I dag benyttes NH3 ombord i kjøleanlegg i mange fartøy. Mengden NH3 som vi antar er realistisk på hurtiggående fartøy er ca. 12-13 liter/time for hver fremdriftsmotor på full effekt. Med 57 kilos vannfri ammoniakkflasker som er i handelen pr. i dag, kan dette bety en driftstid på c a. 10 timer pr. flaske pr motor.
Når nye bruksområder skal utvikles er det viktig å utvikle enkle og sikre løsninger slik at både miljøhensyn og sikkerhet ombord blir ivaretatt. Vi har lenge hatt ideen om å bruke NH3 direkte inn i katalysator, og vår dag lige leder Ragnar Selstad har i flere foredrag tatt opp dette. Hurtigruten ASA har vist interesse for denne løsningen.
Før hovedprosjektet settes i gang er det en del avklaringer som må gjøres.
* Vurdering av framtidig markedspotensial
* Evaluering av u like tekniske konsept/systemløsninger
* Realismen i tilgang til NH3 for framtidige kunder/brukere
* Kartlegge og fastsette endelig samarbeidspartnere
* Definere hovedprosjektet