Tilbake til søkeresultatene

VERDIKT-Kjernekomp.og verdiskaping IKT

NFC city

Tildelt: kr 9,7 mill.

NFC (Near Field Communication) har blitt ansett å være en av de mest lovende plattformene for innovasjon innen mobile tjenester. Området har vært preget av mangel på NFC tjenester og følgende liten etterspørsel etter NFC telefoner. På denne bakgrunn ble NFC City startet som et brukerstyrt innovasjonsprosjekt med målsetning om å stimulere til utvikling og bruk av NFC tjenester. Prosjektet har pågått fra desember 2010 til juni 2014 og inkludert 8 partnere (Cominor, Doorstep, DNB, FARA, Telenor, SIFO, Troms Fylke og Universitetet i Tromsø). I tillegg har Studentsamskipnaden i Tromsø vært knyttet til prosjektet. Prosjektet har utviklet og testet et sett av informasjonstjenester (kantinemeny, neste buss, hva skjer på studenthuset, trip advisor, treningsguide på idrettssenteret, etc) samt kaffekort, bussbillett og nøkkel til studentbolig på mobilen. Ca 60 studenter har vært med som testbrukere. Brukerne satte stor pris på å benytte mobilen som bussbillett, men etterspurte informasjonstjenester som var tilpasset tid, sted og egne preferanser. Videre er den elektroniske lommeboktjenesten Valyou evaluert i tre runder med hhv 220, 130 og 89 brukere. Prosjektet har også sett nærmere på hvordan ulike aktører kan samarbeide og få lønnsomhet fra denne type tjenester. For å øke folks oppmerksomhet på ny teknologi og de muligheter den bringer, har prosjektet: arrangert konferanser, utviklet demoer av nye tjenestekonsepter, organisert konkurranser, utviklet NFC og SIM programmeringskurs på universitetsnivå, utviklet verktøy for administrering av NFC tjenester og gitt råd til tjenesteleverandører. Prosjektet har også gitt bidrag til bransjeforeninger og standardiseringsorganer. Prosjektet har fått stor oppmerksomhet i media (bl.a. innslag i NRKs Schrödingers katt og avisoppslag i VG). Resultatene har også blitt formidlet i vitenskapelige publikasjoner inkludert arbeider av master studenter innen industriell økonomi, innovasjon og entreprenørskap, samfunnsvitenskap og tjenestedesign.

The project vision is to provide value by simplifying everyday tasks through use of NFC services. The underlying idea is to expose users to a range of NFC services within a limited geographical area - a NFC city. The choice of Tromsø as NFC city is both e conomically feasible and has a potential of making good experiences for users and businesses, and thereby serve as an exhibition of successful NFC service implementation and use. By utilising existing technologies to provide NFC services within ticketing , payment and physical access, the project will create an arena where services from different providers can run independently and with good usability on the same mobile handsets. The services will be developed and tried out through a field trial approach where genuine users are involved in a realistic setting, using technology they can handle on their own. The objective is to gain user experience on a pilot solution and knowledge on the solution's applicability. If this is done right, the project will co ntribute to solve the current deadlock situation where handset vendors, service providers and users are waiting for the others to make a move, i.e. lack of NFC handsets hampers service development and lack of services is no good incitement for developing new handsets. When the project is finished after three years, it should have released some of the potential of NFC services in terms of increased number of handsets, users and services offered by a value system of service providers, mobile operators and financial institutions. The project is structured into nine work packages and nine active partners have expressed an interest to participate. The partners include service providers, system integrators, mobile network operator, trusted service manager an d research institutions. The project activities will involve industry organisations and standardisation bodies.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

VERDIKT-Kjernekomp.og verdiskaping IKT