Tilbake til søkeresultatene

IT-FUNK-IT for funksjonshemmede

AAL - V2me - Virtual coach reaches out to me

Tildelt: kr 0,41 mill.

V2me har gjennomført følgende samlinger i den aktuelle prosjektperioden. Tampare feb 2011, Luxemburg mai 2011, Graz september 2011, Erlangen februar 2012, Ludviksburg mai 2012. Ved siden av dette har det vært avholdt ukentlige telco mellom prosjektpartene . Fremdriften i prosjektet har vært god. De tekniske WP er på langt vei ferdige. Implementert arbeide er distribuert ut til prosjektpartnere. Det jobbes for tiden med piloter og uttesting i Finland, Nederland, Tyskland. Forberedelser til dette arbeide t er godt i gang. Nytt møte er planlagt i Finland i januar 2013. Det er jobbet mye med ferdigstillelse av en businessplan rundt produktet. Bidrag og innspill fra Hospital IT, VTT og Frauenhofer gjennom sommeren og tidlig høst. Rapporten ble ferdigstilt ca 1. oktober. Businessplanen konkluderte med at det er et stort potent marked for produktet i Europa. Timingen er god for lansering både mot et offentlig og privat marked. Lønnsomheten er tilstede, men det er kritisk med god distribusjon. Det er få prod ukter i dagens marked som dekker prosjektets funksjonalitet! Det er jobbet mye med programmering og test samt ferdigstillelse av programvare og funksjonalitet i 3. og 4. kvartal. Det har vært noen forsinkelser, men ikke av vesentlig karakter. Det er gjo rt en del brukerstudier i en tidlig fase for å avdekke forhold som er av betydning for produktets brukervennlighet. Systemet inneholder tre viktige fysiske kjernekomponenter: V2me Portal inneholder en webbasert node for sammenkobling mellom hjemmepla ttformen og interessegruppene. Masternode inneholder en kommunikasjonshub mellom avatar og trener. Home-environment inneholder mobilt interface til bruker og trykkfølsom skjerm for bruker. CCS central control service er bygget opp rundt Mawell S7 plattfo rm som binder sammen mange web applikasjoner inn til ett enkelt brukergrensesnitt. Formålet med V2me-portalen er å knytte sammen alle interessegruppene og deres medlemmer med hverandre. Videre tilbyr den en Netnurse-module som gir mulighet for en sosial nettverkskanal. Kalenderfunksjonen er administrert av portalen og synkroniserer med klientprogramvaren. Hjemmeplatformen er en pc som benyttes til å kommunisere til portalen og master- node-systemet. Navigasjon foregår via en trykkfølsom skjerm som gir a dgang til all tilgjengelig funksjonalitet for sluttbruker. Virtuell Coach (VC) vil "bo" i hjemmeplattformen og være en sentral dialogkomponent mellom systemet og bruker. VC vil kunne være en mann eller en kvinne og inneha flere valgbare rollefunksjoner so m bruker kan velge å aktivere. Den mobile plattformen er der alle tilgjengelige mobile applikasjoner er tilgjengelige. Denne er naturlig å benytte når bruker ikke befinner seg i egen bolig. Den mobile plattformen er fleksibel og gir langt på vei bruker tilgang til brukerapplikasjoner på lik linje med pc. Eksempler på slike applikasjoner er: Dele erfaringer, tavle, tjenester, media, kart, internett, kalender, kontakter, videokall etc. Når systemet ikke benyttes vil det gå i hvilemodus der bruker enke lt kan starte opp systemet. VC er brukers kommunikasjonskanal inn til systemet. VC vil oppfordre deg til å utføre aktiviteter og hjelpe deg til å gjennomføre. Eksempelvis vil den oppfordre deg til å trene, gå turer eller søke kontakt med venner. VC vil bl i brukers virtuelle representant og gi omverden et bilde på hvilken løpende emosjonell tilstand du er i. Event-editor er verktøyet som setter opp hvilke aktiviteter som VC skal gjennomføre og er styringssystemet for den delen av løsningen. Prosjektet e r i rute i henhold til opprinnelig plan på de enkelte WP's. Man er ferdig med store deler av den tekniske utvikling og går nå over i test, implementering og pilotering med tilhørende brukeranalyser. Hospital IT har i denne prosjektperioden hatt noe mindr e involvering en ønskelig grunnet et tragisk og plutselig inntruffet dødsfall med vår utviklingsleder Tom Skoglund. Mye kompetanse var sentralt operativt bygget opp og navigert fra hans posisjon. Selv om vi har bidratt har Hospital IT hatt en utfordring med å bygge opp en fullgod erstatning på kort tid. Det beklager vi meget sterkt både menneskelig og prosjektkollegialt.

V2me combines real life and virtual social network elements to prevent and overcome loneliness in Europes aging populations. Its overall goal is to enhance the joy of life of the network members. To fulfil this goal V2me supports active ageing by increase d integration in the society through the provision of advanced social connectedness and social network services and activities. V2me implements this goal by a flexible assistive living solution to prevent loneliness with particular emphasis on acceptance by senior end users. Rooted in scientific theory and research, it uses evidence-based prevention and intervention strategies to develop a social facilitator that enables both prevention of loneliness in young-old individuals (65-74 years) and successful i ntervention in older generations (75+ years). V2me is encouraging older people to continue in participating in the society, to share their knowledge and experiences, to stay mobile and cognitively agile. As an intelligent combination of off-the-shelf and innovative technology (hardware and software) hiding behind a simple, user friendly interface, V2me presents itself as a coach with two distinct functions: (1) mediating relationships by supporting contact with other users from existing kin, friends, and professional networks, and potential new communication partners (enriching social networks). (2) V2me itself also interacts with the user in an adaptive personalised way to establish a para-social relationship (as an additional contribution to preventing loneliness).

Budsjettformål:

IT-FUNK-IT for funksjonshemmede