Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Meeting migrants in health care: An in-depth study of experiences related to patient and provider diversity (The MEMIHC studies)

Tildelt: kr 5,3 mill.

Dette prosjektet har nå pågått i seks år, og har så langt ført til nærmere 30 konferanseinnlegg, seks vitenskapelige artikler og flere presentasjoner i massemedia. Det har to deler, i en gjør vi detaljert videoanalyse av virkelige lege-pasientsamtaler, i den andre intervjuet vi immigrantleger i Norge og kolleger som har arbeidet med immigrantleger om utfordringer i samarbeidet. I videostudien har prosjektet fokusert på forhandlinger mellom leger og pasienter om valg av behandling. En hovedobservasjon er at vanskeligheter i disse prosessene ser ut til å skyldes tradisjonell lege-sentrert kommunikasjonsstil mer enn språkvanskeligheter. Forhandlingene ser ut til å være tvetydige når det gjelder hvem som faktisk eier beslutningen som skal fattes, og leger har en tendens til å reformulere pasientens syn på måter som trekker i retning av legens preferanser. Vi finner også at leger som virkelig forsøker å få immigrantpasienter til å medvirke i beslutninger ofte har problemer med å avgjøre om det er mangel på vilje eller forståelse som gjør at det er vanskelig. I denne delstudien ble avhandlingen godkjent i 2016. I intervjustudien har vi funnet at immigrantleger blir stresset av en rekke faktorer når de begynner å arbeide i Norge. De sliter med språket, men enda mer med å forstå systemet og hvordan det fungerer her, og de føler at de får lite tilbakemelding på arbeidet sitt. De er også stadig redde for å miste jobben, så noen ender med å forandre sin karriereplan som følge av erfaringene med klinisk arbeid i Norge. Avhandlingen ble levert i 2018.

The focus of this study is the meeting between patients and providers in Norwegian health care, when the patient, the provider, or both are migrants. Our starting point is that situational uncertainty and epistemological distance (with all its potential c onsequences like e.g. different conceptualizations, expectations, preferences, value conflicts) are inherent in medical encounters. We distinguish between uncertainty defined as a concept describing a cognitive lack of information, and feeling unsafe as t he (possible) emotional response to uncertainty. Uncertainty and epistemological distance are not exclusive to meetings that involve migrants, but may be amplified in this setting. We will conduct two substudies focussing on a) foreign medical graduates working in hospital and b) the interaction between patient and provider in videotaped encounters. In study a involved providers, collaborating staff and superiors will be used as informants. In study b we will observe a material of 380 videotapes that ha s already been collected. Data collection will be performed at Akershus University Hospital, where the research group is situated. The research group comprises five senior researchers with expertise in medicine and social sciences (sociology, anthropolog y, political sciences, organizational sciences). National and international collaborators provide expertise in communication studies, migrant health, and health services management. The study relates to all main intentions of the research program; to red uce errors and increase patient safety, increase knowledge about delivery of services to patients with complex chronic problems, facilitate the integration of services, and explore the effect of leadership and delivery of services on quality. The proposal covers costs for two doctoral fellows and interpreters.

Budsjettformål:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester