Tilbake til søkeresultatene

MILJØ2015-Norsk miljøforskning mot 2015

Mot en bærekraftig fritid

Tildelt: kr 99 999

Fritid er et moderne vestlig fenomen som har sitt utspring i lønnsarbeid. Like gammel som den allmenne fritiden, er kampen om hva slags innhold den skal fylles med. Men hittil har fritid i liten grad vært trukket inn i den miljøpolitiske debatten. Dette e r i ferd med å endre seg. Forbruk i fritiden står for omlag 25 % av privathusholdningers energiforbruk og øker mer enn det øvrige private forbruket. Ettersom det er de mest energiintensive forbruksformene som øker mest, har det i det siste blitt rette opp merksomhet mot miljøeffekten av fritid. Konferansens formål er å formidle kunnskap formulert som tiltak og virkemidler til politikere og forvaltning, næringsliv og interesseorganisasjoner som arbeider direkte eller indirekte med miljøspørsmål knyttet ti l fritid. Konferansen skal formidle og diskutere hvilke resultater forskningen som er gjennomført, kan tilby forvalting og politikk. Spørsmålet er todelt: Hva vet vi, og hvordan kan vi omsette det vi vet til gode tiltak og virkemidler som vil redusere bel astningen på miljøet fra fritidsforbruket? Vi ønsker derfor å invitere forskningsmiljøer fra Norge, Skandinavia og Storbritannia til å delta på konferansen. Arrangementet ønsker å fokusere på fritid ved kysten. Friluftsliv ved kysten utgjør ulike praksi ser som ofte utøves i samme begrensete områder. I forhold til både et ønske om å legge til rette for friluftsliv for alle og i forhold til ønske om en bærekraftig utvikling innen fritid er dette et særdeles viktig tema. Tilrettelegging for aktiviteter som kajakk, kano, seiljoller, robåter eller seilbrett kan være et viktig virkemiddel som også vil begrense fart og intensiv kjøring fra motorbåtene. I tillegg gjør friluftsliv ved kysten det mulig for svært mange å ha en attraktiv fritid i nærheten av der de bor, fordi de fleste byer er lokalisert nær kysten eller innsjøer i Norge. Med andre ord er dette en type fritid som i relativt liten grad krever transport.

Budsjettformål:

MILJØ2015-Norsk miljøforskning mot 2015