Tilbake til søkeresultatene

SIS-MILJO-Strategiske instituttsatsninge

Sustainable Transport - Drivers, Change, Impacts, Policies.

Tildelt: kr 4,3 mill.

CIENS-SISen om Sustainable Transport har vært delt inn i fire arbeidspakker/temaer der TØI er ansvarlig for tre: CIENS-SIS1 om samfunnsmessige drivkrefter for bærekraftig transport; CIENS-SIS3.1 om transportens bymiljøkonsekvenser og CIENS-SIS4 om politiske prosesser for bærekraftig transport. (CIENS-SIS2 (NINA) er gått ut). -CIENS-SIS3.2 var NILUs andel om lokalmiljø og biodrivstoff (Biebus-prosjektet). -CIENS-SISen er gjennomgående opptatt av tverrfaglig teori- og metodeutvikling. Et paper om "The Knowledge-Policy Interaction for Sustainable Transport, Eased by Interdisciplinarity?" drar veksler på CIENS-erfaringen og peker på tverrfaglighetens potensialer og paradokser, og lå til grunn for UrbaKnow-prosjektet i Miljø 2015-programmet. Følgende aktiviteter og papere er ellers under arbeid: I CIENS-SIS1 har det vært lagt vekt på data- og metodeutvikling med helt nye koblingsmuligheter for data om bærekraftig bytransport (RVU, KOSTRA, o.a.). Basert på disse datakoblingene er et integrert indikatorsett for miljøvennlig bytransport på bynivå utviklet. Artikkelen «The effects of sustainable transport policies on bicycling. A comparison of Norwegian cities» undersøker ved hjelp av en flernivå logistisk regresjonsanalyse hva som har påvirket sykling det siste tiåret i 50 norske bykommuner. Til tross for stor variasjon i sykkelandel i norske byer, finner vi bare en begrenset effekt av politisk tilrettelegging for sykling når det kontrolleres for sosiodemografiske/-økonomiske kjennetegn eller kontekstuelle trekk. Artikkelen er straks klar for innsending. - Også Tønnesens PhD-artikkel om «Policy packages and state engagement: Comparing car-use reduction policy in two Norwegian cities» er delfinansiert fra denne SISen. I CIENS-SIS3 (samarbeid NIKU/TØI) er artikkelen "Understanding the Geographies of Transport and Cultural Heritage: Comparing Two Urban Development Programs in Oslo», antatt i tidsskriftet Sustainability, 6/2014. Artikkelen finner positive synergier, vinn-vinn, mellom transportløsninger og kulturattraksjoner der også næringslivet er på banen (som i utviklingen av Bjørvika); mens hensynet til lokalmiljø og sosial inkludering vies langt mer oppmerksomhet enn transport og kultur der næringslivet i liten grad er involvert (som i Groruddalssatsingen). -I CIENS-SIS4 er det det nylig gitt ut en rapport (TØI-rapport 1453/2015) om «Norsk sykkelpolitikk ? på vei» med et hovedsakelig historisk policy-institusjonelt perspektiv. Basert på dette arbeidet er et paper om "New forms of networks and narratives in the sustainable transport policy field ? the case of Oslo cycling policy process? i samarbeid med CICERO under arbeid. Innenfor CIENS strategiske satsing på bærekraftig byutvikling stadig mer oppmerksomhet vies nå innovative metodologiske tilnærminger for empirisk og politikkrelevant forskning, så som transfaglighet. Syv CIENS-forskere deltok derfor (delfinansiert fra denne SISen og nettverksmidler fra Miljø2015-programmet) på International Transdisciplinarity Conference i Basel, i September, der vi var ansvarlig for en av workshopene, om Transdisciplinarity for Urban Sustainability. Dette initiativet vil bli fulgt opp lokalt med en åpen CIENS workshop om transfaglig forskning på bærekraftig byutvikling, i regi av CIENS Frokostseminarserie.

The environmental research institutes behind this proposal offer a unique interdisciplinary research competence in addressing the linkages between societal drivers, environmental change, impacts and policies in a common analytical framework, i.e. the enha nced causal chain for the relations between transport and environment. Sustainable transport is chosen as a common, and increasingly crucial, environmental research area. Transport produces the more persistent, and resistant, of the environmental problems . It also brings about a broad range of problems: both global and local emissions; health and ecological impacts; land take and landscape changes. Therefore, transport is often the source of substantial environmental policy goal conflicts. Focusing on the environmental trade-offs highlights the dilemmas of sustainable transport. It serves as a methodological crucial case, testing the thesis of sustainable transport under its most difficult conditions, when a solution has controversial effects. Overcoming these conflicts means handling difficulties in political, administrative and academic priorities and concerns, and pave the way for more robust solutions also under the more likely, more beneficial conditions. The proposed project will be executed through four main research tasks relating to various stages in the transport-environment chain, focusing on the not so well-known linkages between urban, landscape, and transport topics: 1) on social drivers behind mobility, 2) on environmental and landscape cha nges, 3) on significant urban impacts, and 4) on policy processes for sustainable transport. The methodological approaches include research reviewing, innovative case studies, and use of administrative and secondary (survey) data.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SIS-MILJO-Strategiske instituttsatsninge