Tilbake til søkeresultatene

EVA-PEN-Evaluering av pensjonsreformen

Information and interpretation of the retirement pension reform - a matter of securing the legal protection of citizens

Tildelt: kr 3,0 mill.

Delprosjekt 1: Kvalitet, tilgjengelighet og anvendbarhet av informasjonen. Dataene for dette delprosjektet kommer fra det årlige YS Arbeidslivsbarometeret. Spørreundersøkelsen ble sendt ut til medlemmer av GallupPanelet i juni 2012, med svar fra 3169 r espondenter. Spørreskjemaet inneholdt 5 spørsmål knyttet til informasjon og kunnskap om pensjon. I forhold til interesse for og kunnskap om pensjon spiller alder og inntekt en viktig rolle. Kjønn spiller relativt liten rolle, og det samme gjør utdannin gsnivå. Betydningen av alder er at personer blir mer interessert i sin (fremtidige) pensjon jo nærmere de er pensjonsalder. Ikke overraskende er rundt 60 år et knekkpunkt. Betydningen av inntekt kan være at personer som i utgangspunktet er interessert i l ønn/inntekt og lignende er over gjennomsnittlig interessert i sin fremtidige pensjon. Det er et betydelig informasjonsbehov i befolkningen ? folk vet relativt lite om sine pensjonsmuligheter, til og med aldersgruppen 60+. Særlig yngre aldersgrupper er utsatte, da de generelt har liten interesse, men der valg har stor betydning i forhold til eldre aldersgrupper. Folk synes å feste mer lit til uformelle informasjonskilder (f.eks. venner/bekjente, massemedier) enn mer formelle (f.eks. veiledere på NAV/SPK ). Delprosjekt 2: Hvordan nettportalene til NAV, SPK og andre aktører virker for brukerne. Vi har gjennomført fem samlinger med totalt 37 personer (28 kvinner, 9 menn) fra statlig, kommunal og privat sektor. Analysen av dataene peker på at de aller fleste brukere vil møte utfordringer i bruken av nettportalene til NAV, SPK og andre aktører (f.eks. Norskpensjon). Spesielt fem typer av utfordringer er sentrale knyttet til bruken av nettportaler i pensjonsplanleggingen: (1) Interesse, dvs. ønske eller kunnskap om å bruke nettløsninger; (2) tilgang, dvs. mulighet til å komme seg inn på og benytte seg av nettløsningene, spesielt relatert til personlige sider; (3) forståelse, dvs. hvorvidt brukere forstår pensjonssystemet og hvordan det er beskrevet på ne ttportalene; (4) refleksjon, dvs. mulighet for å gjøre bevisste valg på bakgrunn av kalkulasjonene; og (5) hjelp, dvs. benyttelse av ekstern hjelp. Utfordringene vil variere med hensyn til graden av kompleksitet i brukernes pensjonsopptjening (f.eks. u like sektorer, jobb og trygdeordninger, samordning med ektefelle), deres kunnskap og interesse for pensjon (se også delprosjekt 1), og deres kompetanse i bruk av elektroniske løsninger. Selv om pensjonskalkulatorene kan være til en god første hjelp til å avklare størrelsen på fremtidig pensjon, vil beregningene ofte avstedkomme en rekke ubesvarte spørsmål, både underveis i bruken av dem og før valg av pensjon skal tas. Mange av deltakerne følte behov for en oppfølgingskontakt med NAV, SPK eller annen leve randør. Delprosjekt 3: Veiledernes rolle i NAV og SPK Datainnsamlingen har blitt gjennomført primært som intervjuer og gruppeintervjuer med ledelsen og førstelinjen i NAV, SPK og KLP. Vi har også gjennomført intervjuer med andre aktører, som Norsk P ensjon, NTL og Pensjonistforbundet. Til sammen har vi intervjuet rundt 60 personer. I analysen har vi særlig konsentrert oss om NAV, men også brukt SPK og KLP som bakgrunnsmateriale. Økt selvbetjening har vært et prioritert område. I forbindelse med NA V-reformen har kompetanse blitt flyttet vekk fra NAV-kontorene, som en fysisk førstelinje som brukerne kan benytte seg av til å få hjelp med pensjonsspørsmål, og inn i saksbehandling. Mange ansatte i førstelinjen opplever dette som utfordrende. Det har bl itt opprettet et kontaktsenter som kan besvare spørsmål per telefon og epost, og dette spiller en viktig rolle som førstelinje. Selvbetjeningsløsninger gir brukere mange muligheter de ikke hadde muligheter til før, knyttet til tilgang (24/7), mengden a v informasjon på «ett sted», kalkulering av alternativer, oversikt over opptjening, etc. Allikevel er det stor kompleksitet i systemet, som spesielt gir seg utslag i usikkerhet knyttet til omfanget og typen av kunnskap som behøves i valg av pensjonsløsnin ger. Mange brukere vil antageligvis dobbeltsjekke som kalkulasjonene sine er riktige, noe som vil medføre ytterligere pågang på NAVs førstelinjetjenester. Delprosjekt 4: En juridisk gjennomgang av i hvilken grad rettssikkerheten er ivaretatt Foreløp ig er det produsert en artikkel: Kjønstad, A. 2012. «Folketrygdens alderspensjoner», Jussens Venner, 47, s. 85-157. Her drøfter Kjønstad om rettsikkerheten er ivaretatt ved utformingen av de nye reglene om alderspensjon. I særlig grad tar han opp et vikti g poeng knyttet til kompleksiteten til det nye regelverket. Artikkelen danner en modell for å gå nærmere inn i ulike problemstillinger. Kjønstad har samlet fire eksperter på ulike områder (kommunale pensjonsordninger, det offentlige pensjonssystemet, t jenestepensjonsordninger) som hver for seg vil ta opp problemstillinger på disse områdene. Høsten 2013 avsettes til avsluttende helhetsvurdering og sluttrapport.

In this project we will study: 1) The quality, availability and utility of information. What do the citizens know about the new retirement pension? Is the publicly available information on the pension reform relevant and understandable for the citizens, and are citizens in different age groups able to anticipate the consequences of retirement decisions based on the available sources of information? Do the citizens make rational considerations about the effect of the new pension regulation and organize th eir work-life accordingly? Data source: Survey data by a representative sample of citizens from YS Barometer of Working Life. 2) What are the objectives of web pension portals of NAV and are they easily accessed and understood? Do the web portals meet th e requirements of citizens. Data source: Interviews of personnel in NAV, SPK etc. Tests of the portals by a representative sample of citizens from YS Barometer of Working Life.The test will be followed up by focus group evaluations. 3) Interpretation and guidance. Officials in the NAV-system, SPK, SPT and KLP are assigned to interpret the legislation and decode the rules and regulations of the pension law to the citizens: Are the public servant interpreters (the pension advisors) enabled to give sound and legally correct advice to all groups of the citizens? Data sources: Documents and reports on NAV, interviews with pension advisors. 4)The rule of law. The ability of the citizens to act upon the new legislation is an important aspect of the citizens lega l protection. Is the complexity of the system a legal challenge according to basic elements of the rule of law, such as clarity, accessibility, predictability? Sources: Policy documents, law documents, brochures, analyses of interviews with interpretors/a dvisors made in WP 3.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

EVA-PEN-Evaluering av pensjonsreformen