Tilbake til søkeresultatene

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

AAL - MobileSage - Situated Adaptive Guidance for the Mobile Elderly

Tildelt: kr 4,3 mill.

MobileSage-prosjektets mål er å tilby eldre kontekst-sensitive, personalisert og lokasjons-sensitive verktøy som gjør dem i stand til å løse problemer og utfordringer i hverdagen. Det er partnere i Spania, Romania, UK og Norge. Det er utviklet en brukskla r prototyp av MobileSage-systemet der de to hovedmodulene, Help-on-Demand og Content Management er integrert i en fungerende applikasjon som er tilgjengelig på smarttelefoner med innebygd NFC (near field communication). Det er gjennomført to runder med ut prøving i Spania, Norge og Romania. Bruks- og testscenariene har vært noe ulike i de ulike land. I Norge har man testet ut et reise og billettautomat-scenario, i de to andre landene en innendørs "kaffemaskin" scenario der det tilbys personalisert "help-on -demand" til å bruke og vedlikeholde en kaffemaskin. Resultatene viser klart at MobileSage fyller et behov, spesielt blant eldre med mindre IKT-erfaring og med funksjonsnedsettelser. Prosjektet har fått bred oppmerksomhet i siste halvår i 2013, spesielt i forbindelse med at prosjektet kom til finalen (tre prosjekter) i AAL Award som ble kåret på årets AAL forum i september 2013, i Linkøping. Sverige. Her deltok også prosjektet med stand og foredrag, i tillegg til at prosjektet fikk anledning til en bred p resentasjon i plenum. Prosjektet er også blitt gjort kjent i videre kretser. Det kan nevnes at MobileSage er nevnt som et case i UK Parliamentary Report 2014 om interessante nyvinninger innen AAL-feltet. I prosjektets avslutningsfase har fokus vært på spr edning og markedsføring. Å kunne tilby hjelp i en medieform (tekst, audio, video) som passer den eldre best, viser seg å være nyttig for mange. Prosjektet ble forlenget med tre måneder, til 7 april 2014. I den siste perioden ble det utarbeidet programvare dokumentasjon og materiale rettet mot brukere, utviklermiljøer og potensielle aktører i markedet.

MobileSage aims to provide elderly people with context-sensitive, personalized and location-senstive tools which allow them to carry out and solve everyday tasks and problems in the self-serve society when and were they occur, "just-in-time". Two innov ative services are provided for the advancements of older people's independence and mobility in the daily life, including in particular transportation and travel. In this way, the Mobile Sage project targets the main objectives of the AAL Call 3 for solut ions enhancing the inclusion of the elderly in the self-serve information society. The means is instantiated by a personal agent on the smartphone, which provides a help-on-demand service. This service offers relevant, accessible, and usable content upon request, in the form of multimodal and personalized instruction and guidance, enabling people to help themselves. The main target group of the MobileSage service is elderly persons with or without disabilities (motor, perception, cognition), MobileSage also enables and promotes the users own generation of such help and thus providing accessible and usable content. The project period is 30 months, starting in July 2011. 8 partners, R&D organizations and a number of companies and institutes from Norway, Romania, Spain and UK (subcontractor), will participate in this AAL Joint Programme project.

Budsjettformål:

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

Finansieringskilder