Tilbake til søkeresultatene

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

AAL - Game-based mobility training and motivation of senior citizens

Tildelt: kr 3,1 mill.

GameUp har som mål å bidra til at eldre kan klare seg lengre hjemme ved hjelp av trening, og de norske partnerne jobber spesielt med treningsspill og motivasjon. Det meste som finnes av kommersielle treningsspill er laget for en mye yngre målgruppe, med et for høyt tempo, for mye informasjon av gangen på skjermen, farger som ikke har god nok kontrast for eldre, og de er heller ikke tilpasset brukernes fysiske tilstand. I prosjektet utvikler vi treningsspill og spillbaserte treningstilbud som er tilpasset eldre, og som også har gode øvelser ut fra den enkeltes behov. Øvelsene tar hensyn til sikkerhet, spesielt fallrisiko. I prosjektetsbegynnelse ble det etablert en brukergruppe i Tromsøysund menighet som treffes annen hver uke. De har spilt forskjellige kommersielle Microsoft Kinect-spill, og på den måten blitt eksperter på Kinect. Dette har gitt viktige bidrag til kravspesifikasjonen for det som lages. De har siden, gjennom brukersentrert design, bidratt til utviklingen av prosjektets spill og applikasjoner ved å teste alt som utvikles og gi kommentarer og tilbakemeldinger. Dette inkluderer farger, menyer, grafikk, tempo, lyd, etc. I tillegg har vi også kunnet observere hvordan de takler spillene og applikasjonene. Tidlig i prosjektet definerte en fysioterapeut gode øvelser for målgruppen, og det ble så laget et sett med Kinect-øvelser eller minispill for disse øvelsene. Deretter ble det laget en første prototype av et epleplukkespill som er godt for balansen. Her skal spillerne fange epler som faller fra et tre og legge dem i rett kurv for henholdsvis røde og gule epler. Det kan spilles i flere nivåer hvor tempo og avstand varierer, og det laveste nivået kan også spilles sittende. Både spillet og menyene har gjennomgått mange endringer ut fra brukernes kommentarer og reaksjoner. Det er også utviklet en applikasjon laget for et Fitbit skritteller hvor det både kan settes personlige mål og fellesmål for en gruppe. Brukerne har hatt skrittellere med seg hjem i en labtest, og den er under videreutvikling basert på erfaringene. Våre spanske partnere utvikler en profesjonell portal for å registrere brukere og legge inn deres begynnernivå og personlige mål og eventuelt gi dem gruppetilhørighet og definere gruppens mål. For å gi lenger spilletid med variasjon, er epleplukkespillet nå videreutviklet til spillet FarmUp. Temaet er gårdsdrift. Spillet består av syv minispill som kan settes sammen etter behov / ønske, og lengden på hvert minispill kan justeres. Akkurat nå prøves et program på 15 minutter bestående av alle spillene ut i rehabilitering hos partneren Kliniken Valens i Sveits. Tromsøysund menighet har testet et program bestående av fem minispill på 4,5 minutter, men savnet da at ikke alle spillene var med, så programmet er utvidet til å ta med alle. Hele dette spillprogrammet ble vist på AAL 2014 i Bucuresti, og det fikk mye positiv oppmerksomhet. Den profesjonelle portalen er også ferdig nå, og det arbeides med muligheter for å kommersialisere resultatene fra prosjektet.

Mobility problems are very common for elderly people, and a low self-efficacy (people's belief in their own competence) leads to reduced mobility and higher risk of falling that can ultimately lead to lower mobility, reduced quality of life and limitation s in everyday activities and social participation. This is a vicious circle since physical exercise is important to maintain mobility and reduce risk of falling. In Norway we have long winters with roads covered with snow and ice, which makes the situatio n even worse. In GameUp, we will apply technologies that have been shown to be effective to modify behaviours and motivate: persuasive technologies, serious games and social computing. We will use these technologies to promote mobility by encouraging eld erly persons to be more physical active and motivating them to move more by increasing their self-efficacy. We will develop a platform for social and exercise games to reduce physical and motivational barriers of elderly people's mobility. Using low cost motion sensors, we will develop exercise games designed to enhance mobility. Motivational games will provide personalized information and motivational tips adapted to the individual user's unique physical and cognitive situation. The platform will be deve loped using easy-to-use commercial modules and products (e.g TV set-top-box5, Android Tablets, motion sensors) in order to facilitate bringing the idea to the market shortly after the project is finished. The project both has a strategy for service and b usiness models. Norway is represented with research, business and user partners, and are leading two out of five work packages; 'Ecosystem of mobility games' and 'Dissemination and exploitation'.

Budsjettformål:

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

Finansieringskilder

Temaer og emner

Bransjer og næringerInnovasjon i offentlig sektor (utgår 2014)Brukeres, frivillige organisasjoners og sivilsamfunnets innovasjoner i og fPolitikk- og forvaltningsområderHelse og omsorgEtiske, juridiske og samfunnsmessige aspekterIKTIKT - Bruk og anvendelser i andre fagHelseSamfunnsmedisinsk og annen helsefaglig forskningTjenesterettet FoULTP3 IKT og digital transformasjonInnovasjon i offentlig sektor (utgår 2014)Innovasjoner i virksomheter innenfor offentlig forvaltning og tjenesteytingInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidPortefølje Velferd og utdanningVelferd, arbeidsliv og utdanningIKTPolitikk- og forvaltningsområderInternasjonaliseringPortefølje InnovasjonLTP3 Rettede internasjonaliseringstiltakFornyelse og innovasjon i offentlig sektorInnovasjon i offentlig sektor (utgår 2014)Forskning og innovasjonBransjer og næringerAnnen tjenesteytingInternasjonaliseringInternasjonalt samarbeid om utlysningPortefølje HelseLTP3 Innovasjon i stat og kommuneAnvendt forskningLTP3 VelferdstjenesterPolitikk- og forvaltningsområderBarn og familieLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneLTP3 HelsePolitikk- og forvaltningsområderVelferdLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetInnovasjon i offentlig sektor (utgår 2014)Næringslivets innovasjoner i og for offentlig forvaltning og tjenesteyting Innovasjon i offentlig sektor (utgår 2014)Bransjer og næringerIKT-næringenVelferd, arbeidsliv og utdanningVelferdssamfunnets tjenester og organiseringIKTIKT - Som fag og teknologiPortefølje ForskningssystemetHelseFornyelse og innovasjon i offentlig sektorForskning for fornyelse av offentlig sektorLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierPortefølje Muliggjørende teknologierUtviklingsarbeidLTP3 Høy kvalitet og tilgjengelighetLTP3 Tillit og fellesskapFornyelse og innovasjon i offentlig sektorForskning og innovasjon