Tilbake til søkeresultatene

MVP-Marint verdiskapingsprogram

Hermetiserte sjømatsuvenirer

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektnummer:

219144

Prosjektperiode:

2012 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Det et økende fokus på betydningen av mat som et element ved en reiseopplevelse og på det å kjøpe med mat hjem som suvenir eller gave. Denne rapporten presenterer resultatene fra et prosjekt hvor formålet har vært økt kunnskap om turisters forhåndskunnskap om norsk sjømat, deres preferanser for sjømat samt turisters kjøpskriterier i vurdering av sjømatprodukter som suvenir. Vi finner at kunnskapen om norsk sjømat generelt sett er lav blant reisende i Norge men at turister etterspør sjømat fordi de tenker om Norge som en sjømatnasjon. Prosjektet viser betydningen av at kokker, serveringspersonell og medarbeidere på matutsalg har kunnskap om maten og kan dele denne med turister. Vi finner også en positiv sammenheng mellom turistenes erfaring med og viljen til kjøp av sjømat som suvenir. Prosjektet avdekker at det er variasjon i hva turister etterspør ut fra forhold som nasjonalitet, alder, reisemåte og reisegruppe. I valg av mat på spisested viser studien at følgende forhold er viktigs for turister (rangert): Smak, kvalitet, lokalt produsert og typisk for landet. Med tanke på det å gå til innkjøp av mat som suvenir viser studien følgende rangering av kjøpskriterier: smak, kvalitet, lokalt produsert, tollbarrierer, at matproduktet ikke behøver kjøling/frysing og at det ikke lukter, at det ikke er fare for brekkasje, størrelse på produktet og at man har smakt produktet. Forhold som pris, verdi for pengene, helse, en historie om maten, kjennskap til maten og design rangeres som mindre viktig blant turistene. Resultatene viser at turistene grovt sett kan deles i to grupper; de som ønsker å prøve lokale matretter og sjømatsuvenirer, og de som ønsker å spise mat de kjenner fra hjemlandet. Mat som selges til turister bør tilpasses slik at den både oppfyller behovet til de turistene som ønske å prøve (ny) norsk mat og de turistene som er mer konservative. Det siste kan gjennomføres ved å anvende lokale råvarer til å utvikle kjente internasjonale retter eller suvenirer.

Dette prosjektet tar sikte på økt verdiskaping gjennom å utvikle kunnskap og produktbredden på matsuvenirer hos hermetikkselskapet King Oscar som skal distribueres mot norske reiselivsmarkeder. King Oscar er en av få gjenværende hermetikkprodusenter i Nor ge, selskapet produserer et bredt spekter av hermetiserte produkter fra ulike typer sjømatråstoff og selskapet besitter en høy kompetanse på langtidsholdbare sjømatprodukter. Den overordnede målsettingen med prosjektet er økt verdiskaping gjennom å utvikl e sjømatsuvenirer som på en praktisk, attraktiv og informativ måte kan distribueres i norske reiselivsmarkeder. Selv om prosjektet er rettet mot et nisjemarked så vil resultatene fra forskningen som skal utføres i prosjektet også være relevante for andre deler av sjømatnæringen og andre markeder. Det innovative i prosjektet knytter seg til valg av produkter, produktinformasjon og design som vil selge godt i et reiselivsmarked hvor tilfanget av sjømatsuvenirer i dag er lavt. Prosjektet skal munne ut i et sortiment av hermetiske produkter, bestående av tradisjonelle produkter i ny fremstilling og noen nye varianter basert på tradisjonelle råvarer. I utviklingen av et utstillings- og emballasjekonsept for disse sjømatsuvenirene skal det tas sikte på å formi dle relevant og salgsfremmende produktinformasjon om for eksempel serveringsforslag, produktets opprinnelse og historie, helse og bærekraft.

Budsjettformål:

MVP-Marint verdiskapingsprogram

Finansieringskilder