Tilbake til søkeresultatene

GLOBVAC-Global helse- og vaksin.forskn

Supporting informed healthcare choices in low-income countries

Tildelt: kr 8,0 mill.

Upålitelige påstander om hva folk bør eller ikke bør gjøre for sin egen helse møter oss overalt. Det er derfor nødvendig å kunne skille mellom pålitelige og upålitelige påstander. Dersom man ikke er i stand til det, og tar beslutninger basert på upålitelige påstander, kan det medføre unødig lidelse og sløsing med ressurser. Fordi mange mennesker ikke har lært å skille mellom pålitelige og upålitelige påstander, lider millioner unødig og milliarder kastes vekk hvert år. Dette er spesielt alvorlig for folk i lavinntektsland, som har få ressurser til å kaste bort. Formålet med prosjektet var å fremme kritisk vurderingsevne blant mennesker i lavinntektsland. Å være i stand til å skille mellom pålitelige og upålitelige påstander om behandlingseffekter kan bidra til velinformerte beslutninger ? både om egen og andres helse. "Behandlinger" omfatter i denne sammenheng enhver handling som er ment å forbedre helse eller trivsel for enkeltpersoner eller samfunn. Prosjektet fokuserte på to strategier: et undervisningsopplegg for barn i 10- til 12- årsalderen og en podcastserie for foreldrene deres. Første skritt var å lage en liste med 36 nøkkelbegreper. For å kunne vurdere påstander om effektene av tiltak, samt forskningen som ligger bak, må man kunne forstå og anvende disse begrepene. For eksempel: Det er nødvendig å erkjenne at synpunktene til en ekspert ikke i seg selv er et pålitelig grunnlag for påstander om behandlingseffekter; eller at en behandling ikke er nødvendigvis er virksom eller trygg bare fordi den er mye brukt; eller at det som er nytt er bedre enn det som er gammelt. Videre at sammenligninger er nødvendig for å slå fast hvor effektiv en behandling er; at sammenligningsgrupper må være like, bortsett fra behandlingen de får, for at disse sammenligningene skal være rettferdige; og at resultater fra enkeltstudier som sammenligner behandlinger kan være misvisende, særlig når de er små studier med få personer eller utfall. For å gjøre informerte valg, må man dessuten være i stand til å veie fordeler og ulemper ved en behandling. Med utgangspunkt i nøkkelbegrepene utviklet og evaluerte vi prosjektets to læringstiltak. I undervisningsopplegget for skolebarn introduserte vi 12 nøkkelbegreper gjennom en tegneserie, lek og aktiviteter. Læringsressursene var en arbeidsbok for barna, en håndbok for lærerne, og en aktivitetsbok. Ressursene og et evalueringsverktøy med flervalgsspørsmål ble utviklet og pilottestet på barn og lærere i Uganda, Kenya, Rwanda og Norge. Effektene av undervisningstiltaket evaluerte vi i en randomisert studie (en rettferdig sammenligning) ved 120 skoler i Uganda, med over 10 000 barn. Evalueringsverktøyet ble brukt til å måle barnas evne til å ta anvende nøkkelbegrepene. Resultatene viste 20 % flere korrekte svar i skolene som fikk undervisningstiltaket, og mer enn dobbelt så mange (50 % flere) barn som oppnådde poengsum for «bestått». Podcastserien hjalp lytterne å forstå og anvende ni nøkkelbegreper. Hver episode var en kort historie som inneholdt et eksempel på en påstand og en enkel forklaring der et nøkkelbegrep ble brukt til å vurdere påstanden. Deretter ble et nytt eksempel på en påstand som illustrerer samme begrep presentert, etterfulgt av en forklaring. Vi evaluerte effektene av en i en randomisert studie med mer enn 500 foreldre i Uganda og brukte samme evalueringsverktøyet for å måle evne til å anvende nøkkelbegrepene som i skolestudien. Foreldrene som lyttet til podcastserien hadde 15 % flere korrekte svar enn foreldre som lyttet til en podcastserie med typiske konvensjonell helseinformasjon, og nesten dobbelt så mange (34 % mer) oppnådd poengsum for «bestått». Læringsressursene som ble utviklet i dette prosjektet er fritt tilgjengelige. De er blitt oversatt til andre språk og blir for tiden testet i Rwanda og Kenya for å sikre at lærere og barn der finner dem nyttige, brukervennlige, og egnet til bruk i deres kontekst. Vi har målt resultater ett år etter, for å finne ut om barna og foreldrene husker det de lærte og om de har brukt det til å vurdere påstander og til å ta beslutninger. Vi har intervjuet barn, lærere, foreldre, og hovedlærere for å lære mer om mulige bivirkninger og gunstige effekter av undervisningsoppleggene. Vi bruker også intervjuene for å lære mer om faktorer som kan ha påvirket effektene, og hva som kan bidrar til mer utbredt bruk. Resultatene av disse studiene vil være tilgjengelige tidlig i 2018. Læringseressursene og mer informasjon om prosjektet finnes her: www.informedhealthchoices.org.

Low health literacy is associated with poor health outcomes and poor use of health services. This research aims to enable people in low-income countries to make informed healthcare choices by improving their ability to obtain, process and understand healt h information. Objectives: To develop and evaluate interactive resources to help journalists to improve the availability of reliable health information in mass media and teachers to teach children how to appraise claims about the benefits and harms of he althcare. Methods: Teams based in medical schools in Nepal and Uganda will undertake the research, supported by teams in Norway, the UK and Australia. We will set priorities for the resources together with networks of journalists and teachers in each cou ntry and an international advisory group. We will then design mass media resources and teaching materials for those priorities using brainstorming, user testing and feedback from journalists and teachers in the country networks and our advisory group. We will also examine the potential to adapt and use each set of resources for target audiences other than the one for which they were developed, including across mass media and schools, countries, and other audiences (e.g. policymakers, healthcare students, community health workers). We will test the effects of the resources in randomized trials. We will evaluate the effects of stories prepared by practicing journalists using the resources on the comprehension, attitudes and hypothetical or intended behaviou rs of people in their target audiences. We will evaluate the effects of the teaching materials on comprehension, attitudes and hypothetical or intended behaviours of school children and their families; and the sustainability of those effects by measuring the same outcomes again after one year. Expected results: Freely available and widely disseminated resources to help people in low-income countries make well-informed healthcare choices.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

GLOBVAC-Global helse- og vaksin.forskn