Tilbake til søkeresultatene

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Professor II; Lesson Study in Teacher Education

Tildelt: kr 0,68 mill.

Prosjektet "Professor II; Lesson Study in Teacher Education" har som mål å styrke samarbeidet mellom Norge og USA når det gjelder forskning om lærerstudenters og praksislæreres profesjonelle læring gjennom å tilpasse og innføre prinsippene i lesson Study i grunnskolelærerutdanningen. Videre er det et mål å spre kunnskap om disse prinsippene og forskning på implementering og resultater nasjonalt. Et siste mål er å bidra til et voksende forskningsfelt internasjonalt om hvordan lærerstudenter lærer. Et vik tig virkemiddel for å nå disse målene er ansettelse av professor II, Dr. Aki Murata, som er en fremstående forsker innen læreres læring med lesson study. Gjennom forskning knyttet til det pågående NFR-prosjektet "Teachers as Students" (TAsS) utvikles ku nnskap om Lesson Study i lærerutdanningen, og forskningen i dette prosjektet støttes av Professor II prosjektet. Støtte har blitt gitt gjennom workshop med Aki Murata og forskerne i prosjektet, med tema implementering av LS i forskningsprosjektet, analyse r av innsamlede data, resultater. I arbeidet med å tilpasse og ta i bruk lesson study prinsipper i lærerutdanningen er det holdt workshop for faglærere ved instituttet. Til neste seminar, i november, er alle praksislærere og lærere ved andre samarbeidss koler invitert til samling om bruk av LS for lærere og lærerstudenter. Forskerne i TAsS-prosjektet har workshop med fokus på publisering av resulteter fra implementering av LS i studien, med Dr. Murata som veileder.

We are applying for a grant to cover the cost of a 34-month collaboration (20% position) with Dr. Aki Murata, University of California at Berkeley. Dr. Aki Murata is currently one of the most influential U.S. educational researchers who specialize in tea cher education and teacher learning with lesson study. She is already a member of the Reference Group established for the research project "Teachers as Students" (TasS-project, grant from NFR, PRAKUT-program) where a main goal is to develop Lesson Study a s a method for teacher education and assess its contributions to students' learning. Murata's main input will be related to the implementation of lesson study within the TasS-project and research on this. A grant to enable closer collaboration will make it possible for Norwegian teacher education researchers to share in her wealth of knowledge and experiences from working with lesson study educators in the United States. She will, without doubt, notice early signs of needs to modify and adapt the proces s to specific Norwegian contexts. By doing so, we will also come to better understand our own educational culture and its values. In addition to a yearly visit for a TasS workshop-week (already included in the budget for TasS), this project will includ e further seminars for a national audience, counseling and co-authorship. It will also enable researchers at UiS to become familiar with US researchers and provide a foundation for future research and collaboration.

Budsjettformål:

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Finansieringskilder