Tilbake til søkeresultatene

EU-STRA-Strålevern

Cooperation in Education and Training in Nuclear Chemistry (CINCH) - UiO contribution

Tildelt: kr 2,5 mill.

Europa, og verden for øvrig, trenger radiokjemikere. Flere rapporter peker imidlertid på at det er et stort og bekymringsfullt gap mellom antall kandidater som utdannes sammenlignet med industriens og samfunnets behov. EU har derfor kjørt et treårig prosjekt - CINCH - for å planlegge hvordan utdanning og trening av radiokjemikere best skal gjøres i fremtiden. Prosjektet var vellykket og et oppfølgingsprosjekt - CINCH-II - viderefører arbeidet. Mange assosierer radiokjemi kun med kjerneenergiverk og tilhørende nukleær industri. Dette er ikke korrekt, da radiokjemikere representerer grunnleggende kompetanse innen en rekke andre viktige områder som nukleærmedisin, radiokjemiske analysemetoder for industriell bruk (for eksempel oljeindustrien og hydrometallurgis industri), samt forvaltning og ulykke-/terrorberedskap. I Norge utdannes radiokjemikere kun ved universitetene i Oslo og på Ås. Begge disse universitetene ble invitert med inn i CINCH prosjektene, og for CINCH-II ble Universitetet i Oslo (UiO) bedt om å lede arbeidspakken rettet mot fjernundervisning og e-læringsverktøy. Som ledd i dette arbeidet har UiO blant annet opprettet en Wiki-database for samarbeid om utvikling og distribusjon av lærermateriale rettet mot radiokjemiundervisning. Videre ledet vi arbeidet med å bygge opp et fysisk laboratorium der studenter kan utføre fjernstyrte øvingsoppgaver via et nettbasert grensesnitt ("RoboLab"). UiO har også vært aktivt med i å bygge opp en læringsplattform for distribusjon og gjennomføring av web-baserte kurs og treningsopplegg.

The OECD/Nuclear Energy Agency's report, Nuclear Education and Training: "Cause for Concern" (2000), demonstrated that many nations are training too few scientists to meet the needs of the nuclear industries and authorities. It is clear that the European educational-skill base has become fragmented to a point where universities in many countries lack sufficient staff and equipment to provide education in many nuclear areas. Of particular concern are deficits within masters and doctorate levels. It is acce pted that skills in these areas are of strategic, as well as immediate, importance for Europe. The skills are also important for meeting the challenges presented by nuclear accidents, terrorist and sabotage activities, where not only handling the technica l situation but also making sure that information and recommendations to the public are correct and relevant is critical. An example is the treatment of the vast water-volumes contaminated in the Fukushima nuclear accident. In order to resolve this situa tion, the CINCH-I project (Coordination of education In Nuclear CHemistry) was supported within FP7 from 2010 to 2013. This project: - Gathered representatives of the European universities and end-users to exchange mutual views. - Reviewed and evaluated the situation in nuclear chemistry education in European. - Identified the EuroMaster in Nuclear Chemistry as an optimum common mutual recognition system, and proposed "Minimum requirements" for such a degree. - Surveyed the status of Nuclear Chemistry in industry and other end-users. - Developed education/training compact modular courses (including the hands-on training component). - Developed and tested electronic tools (NukWik and CINCH e-learning platform). The CINCH-II project will be a direct continuation of the CINCH-I project. The CINCH-II project aims at mobilization of the identified existing fragmented capabilities to form the critical mass required meet the education and training needs of Europe

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

EU-STRA-Strålevern