Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Being a Coptic man. Masculinity, gender relations and boundary maintenance among Egyptian Copts.

Alternativ tittel: Å være en koptisk mann. Maskulinitet, kjønnrelasjoner og bevaring av kulturelle grenser blant egyptiske koptere.

Tildelt: kr 3,2 mill.

Hva betyr det å være mann i dagens Egypt? Og hva betyr det å være mann og medlem av en religios minoritet? Dette er spørsmål mannlige koptere i dagens Egypt må ta stilling til. Basert på feltarbeid blant koptiske menn i Kairo og Alexandria i 2014 og 2015 har dette studiet sett på hvilke utfordringer disse mennene møter, hvilke idealer de forholder seg til, og hva slags forpliktelser de tillegger seg selv, som fedre, som ektemenn, som sønner, som koptere, og som egyptere. Begrepet framvoksende maskuliniteter anvendes for å fange endringer mellom generasjoner i forhold til mannlige idealer og praksiser. Gjennom min egen forskning har jeg møtt unge koptiske menn som setter følsomhet for sine koner og barns behov i sentrum, på en måte som utfordrer patriarkalske tradisjoner i deres egne samfunn. Jeg har utviklet ett begrep om de maskuline andre for å beskrive hvordan en gruppe menn kan tillegge andre menn ett sett negative egenskaper som de definerer sin egen mannlighet i motsetning til. Dette brukes til å analysere hvordan unge koptere omfavner en form for mannlighet som utfordrer patriarkalske tradisjoner, og samtidig definerer seg i opposisjon til muslimske menn av lavere sosioøkonomisk status. Videre ser jeg på hvordan konstruksjonen av maskuline andre bidrar til å forsterke sosiale skiller basert på klasse, religion og etnisitet, og til å rettferdiggjøre en stadig sterkere sosial kontroll av kvinner innenfor det koptiske samfunn.I komparative studier blant muslimske menn av middelklasse-bakgrunn finner jeg lignende manndoms-idealer, og lignende forestillinger om maskuline andre - da rettet mot muslimske menn av lavere sosioøkonomisk status. Kristen og muslimske menn av middelklasse-bakgrunn er ofte ikke klar over disse likhetene, grunnet gjensidig mistro, og begrenset personlig samhandling mellom dem.

While numerous studies have explored women's lives in the Middle East, few studies have focused on Middle Eastern men as 'gendered' beings. This project responds to this gap by focusing on changing ideals of masculinity and manhood within the Coptic commu nity in Egypt. In communities that constitute ethnic or religious minorities, perceptions of marginalization and vulnerability encourage maintenance of social boundaries in relation to other groups. Such dynamics inform internal conceptions of manhood, of male responsibilities, and male practices in relation to women within one's community. With a focus on such processes, this project asks the following overall questions: What ideals of masculinity can be found among Coptic men, and how are these ideals r eflected in male-female relationships among Egyptian Copts? In what ways are Coptic conceptions of manhood and masculine responsibilities informed by sectarian relations? Building on earlier research among Christian men in the West Bank, and leaning on R. W. Connells theory of multiple masculinities, this project will focus on male Copts in Egypt, and explore the ideals and practices of masculinity that can be found among male Copts of different generations. Based on ethnographic fieldwork, this study will explore what kind of challenges they face, what ideals they relate to, and what kind of responsibilities they ascribe to themselves, as husbands and family men, as members of a Coptic community with strong clerical structures, and as Coptic men within a predominantly Muslim society. Through the study of male Copts, this project will address emergent gender relations, the position of women and sectarian tensions in post-revolutionary Egypt.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam