Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

PECHA KUCHAung. Videreutvikling av et forskningskommunikasjonsformat for barn og ungdom som har overførings- og flerbruksverdi

Alternativ tittel: PECHAKUCHA-ung

Tildelt: kr 0,25 mill.

Pecha Kucha er et presentasjonsformat som opprinnelige ble utviklet av designere i Tokyo. Det er et stramt format hvor hver deltager får vise 20 bilder og har 20 sekunders taletid per bilde. Dette gjør at den som presenterer må prioritere hardt og finne f rem til essensen i sitt budskap. Vi har overført dette konseptet til forskningskommunikasjon i vår utvikling i en faglig / sosial møteplass på Campus Ås. Vi ser at dette interesserer og begeistrer publikum langt utover akademia, og at det trekker et publ ikum som ikke vanligvis oppsøker campus. Vi ser at dette er en nyttig utfordring for forskerne som deltar. Oppgaven å formidle sitt budskap innenfor en så intens ramme bidrar til mange positive effekter for selve formidlingen. Med dette prosjektet ønske r vi å videreutvikle konseptet til å være skreddersydd for barn og unge.

Vitenparken er Norges nye, grønne vitensenter, og er lokalisert i hjertet av Campus Ås - Norges ledende forsknings- og utdanningsklynge innen mat, biologi og landbruk. Som et vitensenter med basis i forskningsmiljøet på Ås, ønsker Vitenparken Campus Ås å utvikle to nye formidlingsplattformer for å inspirere og engasjere et ungt publikum. Konkurransen om de unges oppmerksomhet utfordres i stadig raskere grad av nye attraktive medieplattformer, og krever nytenkning fra Vitensentre og forskningsmiljøer. Inno vasjon kjennetegnes ofte av evne til å overføre eller transformere ideer og kompetanse fra ett område til et helt annet. Vitenparken ønsker å gjennomføre et prosjekt som raskt evner å videreutvikle et allerede suksessfullt kommunikasjonsformat til oppnå våre mål om økt interesse for natur- og realfag blant unge. Vitenparken har i 2013 prøvd ut ulike nyskapende formidlingskonsepter på barn og unge og et bredt, voksent publikum. Vi har gode erfaringer med flere av konseptene og ønsker nå å videreutvikle et konkrete formidlingskonsept som vi har erfart engasjerer, appellerer og vekker nysgjerrighet. Vi ønsker å utvikle Pecha Kucha formatet se www.pechakucha.org, som målrettet forskningskommunikasjon mot et ungt publikum. Vi høster svært positive tilbak emeldinger etter at vi nylig har utviklet dette formatet til forskningskommunikasjon for et voksent publikum, og ønsker å utvikle konseptet til forskningsbasert vitensenterformidling til unge.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet