Det er gjennom de årene FORNY programmet har eksistert skapt nesten 500 bedrifter og det er fremforhandlet over 400 lisenser. Flere av selskapene som er etablert med basis i forskning har meget stort potensial og verdiskapning fra disse selskapene vil vær e betydelig i årene fremover.
Det er samtidig bygd kompetanse og erfaring innenfor et krevende fagområde som kommersialisering av forskning er. Forskningsrådet har den senere tiden jobbet med å finne de gode eksemplene og det er engasjert journalister ti l å utvikle saker som legges ut på hjemmesidene til forskningsrådet. Men mye av dette er frittstående caser som ikke viser den store sammenhengen. Det er også gjort flere evalueringer av FORNY-programmet, men disse har ikke vært av en slik karakter at de kan brukes til å styrke viktigheten av dette.
TTOene og KAene har til sammen over 300 prosjekter i arbeid kontinuerlig. Hver av disse krever fra 2-3 MNOK opp til 15-20 MNOK å få opp til et kommersielt nivå hvor investorer kan komme inn. Det er også pot ensial for flere prosjekter, og stor «deal flow» er viktig for å finne de som blir betydelig vekstselskaper om noen år. FORNY programmet dekker ikke de store behovene som eksisterer.
Kommersialisering av forskning et viktig nasjonalt område for å lykke i å skape morgendagens nææringsliv. Resultater og muligheter er underkommunisert. Det er behov for en kommunikasjonsplattform både på overordnet nivå, og for det enkelte prosjekt/selska pe som er etablert gjennom FORNY programmet.
Det er behov for en tydelig strategi og kommunisere denne.
1) TTO/KAene som aktører må alle stå for en større helhet og kunne bruke hverandres suksess.
2) I Storbritannia blir bevilgningene nå basert på dem onstrert innvirkning (impact) i bred forstand. Dette bør være et viktig tema også i Norge.
3) Vi trenger agenter; noen som kan fortelle hvorfor kommersialisering av forskning er viktig, og hvorfor samfunnet skal investere i dette
4) Det er et mye størr e potensial enn det vi klarer å ta ut. Det er for mange prosjekter som ikke blir verifisert.
5) Når omverden får økt kunnskap om potensial i det å kommersialisere forskning er det større sannsynlighet for å tiltrekke kapital/investorer.
6) En god kommun ikasjonsplattform vil være svært nyttig i samarbeid med næringslivet. Ved å kommunisere og invitere til samarbeid vil det bli langt enklere å få industripartnere i prosjekter og selskap.