Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

FORNY Kommunikasjonsprosjekt 2014

Alternativ tittel: FORNY Kommunikasjonsprosjekt 2014

Tildelt: kr 1,4 mill.

Det er gjennom de årene FORNY programmet har eksistert skapt nesten 500 bedrifter og det er fremforhandlet over 400 lisenser. Flere av selskapene som er etablert med basis i forskning har meget stort potensial og verdiskapning fra disse selskapene vil vær e betydelig i årene fremover. Det er samtidig bygd kompetanse og erfaring innenfor et krevende fagområde som kommersialisering av forskning er. Forskningsrådet har den senere tiden jobbet med å finne de gode eksemplene og det er engasjert journalister ti l å utvikle saker som legges ut på hjemmesidene til forskningsrådet. Men mye av dette er frittstående caser som ikke viser den store sammenhengen. Det er også gjort flere evalueringer av FORNY-programmet, men disse har ikke vært av en slik karakter at de kan brukes til å styrke viktigheten av dette. TTOene og KAene har til sammen over 300 prosjekter i arbeid kontinuerlig. Hver av disse krever fra 2-3 MNOK opp til 15-20 MNOK å få opp til et kommersielt nivå hvor investorer kan komme inn. Det er også pot ensial for flere prosjekter, og stor «deal flow» er viktig for å finne de som blir betydelig vekstselskaper om noen år. FORNY programmet dekker ikke de store behovene som eksisterer.

Kommersialisering av forskning et viktig nasjonalt område for å lykke i å skape morgendagens nææringsliv. Resultater og muligheter er underkommunisert. Det er behov for en kommunikasjonsplattform både på overordnet nivå, og for det enkelte prosjekt/selska pe som er etablert gjennom FORNY programmet. Det er behov for en tydelig strategi og kommunisere denne. 1) TTO/KAene som aktører må alle stå for en større helhet og kunne bruke hverandres suksess. 2) I Storbritannia blir bevilgningene nå basert på dem onstrert innvirkning (impact) i bred forstand. Dette bør være et viktig tema også i Norge. 3) Vi trenger agenter; noen som kan fortelle hvorfor kommersialisering av forskning er viktig, og hvorfor samfunnet skal investere i dette 4) Det er et mye størr e potensial enn det vi klarer å ta ut. Det er for mange prosjekter som ikke blir verifisert. 5) Når omverden får økt kunnskap om potensial i det å kommersialisere forskning er det større sannsynlighet for å tiltrekke kapital/investorer. 6) En god kommun ikasjonsplattform vil være svært nyttig i samarbeid med næringslivet. Ved å kommunisere og invitere til samarbeid vil det bli langt enklere å få industripartnere i prosjekter og selskap.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet