Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Knowing Bodies: The Role of the Moving Body in Learning Science and Mathematics Across Formal and Informal Settings

Alternativ tittel: Knowing Bodies: Koppen bevegelses rolle i læring av naturfag og matematikk på tvers av formelle og uformelle omgivelser

Tildelt: kr 3,2 mill.

Kroppslig og affektiv involvering er sentrale aspekter ved hvordan vi lærer. Inni og utenfor klasserommet deltar elever i hands-on aktiviteter hvor faglige innhold ikke bare leses og skrives, men også føles og aktivt utforskes. Med en økende interesse i kreativitet som en viktig del av læring inni og utenfor skolen, det blir stadig viktigere å forstå kroppslige og affective dimensjoner av læring er integrert i intellektuelle prosesser gjennom forskjellige sosiale og faglige kontekster. Det blir også viktig å forstå hvilken rolle spiller kroppen og følelsene i forskjellige fags tenkning og læring. Målet med prosjektet Knowing Bodies var å undersøke kroppens og følelsenes rolle i utviklingen av konseptuelle forståelser av faglig og tverrfaglig innhold på tvers av formelle og uformelle læringskostekster. Får å adressere dette, prosjektet etablerte et internasjonalt samarbeid med forskere fra University of Victoria (Kanada) og Washington University (USA) som sammen bygde et stor database av video-etnografiske data fra både profesjonelle design kontekster og formelle og uformelle kontekster. Det største data innsamling involverte et års deltakende etnografi i en liten kunst-basert skole hvor innovative undervisningsmetoder ble studert. Gjennom interaksjons analyser, prosjektets har utviklet kunnskap om forholdet mellom kroppen og konseptuelle forståelser som integrerer både kroppslige og sosiale aspekter, og ikke minst om hvilke dimensjoner av sosial-kulturell støtte er på plass når innovative metoder for mer kroppslig fokuserte lærings aktiviteter gjennomføres i skolen og i arbeidsplassen. Funnene har blitt dokumentert gjennom 15 vitenskapelige publikasjoner som inkluderer 1 monografi om hvordan en "knowing bodies" tilnærming kan informere utdannings psykologi, 2 kapitler i to respektive volumer om læring og design, og 12 artikler i vitenskapelige tidsskrifter med relevans til kognisjon og læring. Gjennom disse publikasjonene, prosjektet har tatt for seg aktuelle problemstillinger i forskning på kroppens rolle i kognisjon og læring, hvor den har bidratt med empiriske og teoretiske svarer til spørsmål om hvordan sosiokulturelle og kroppslige aspekter av læring og kognisjon spiller sammen i situerte aktiviteter.

-

The Knowing Bodies project addresses current problems raised in contemporary research on the role of the body in learning and reasoning, which involve a divide between sociocultural oriented approaches and embodied cognition accounts. The Knowing Bodies research draws from an emergent theoretical approach that connects embodiment and sociocultural theories, and which has been partly developed by the research groups involved in the project, including the fellowship holder candidate. The project involves two ethnographic studies at Victoria, Canada. Groups of young learners at K-6 grades will be followed as they engage in (a) activities organized as after school and science camps by a local informal science learning organization, (b) visit a science center, and (c) attend formal science and mathematics courses at a local elementary school. The ethnographic research will address the following research questions: (1) How do young learners draw on bodily and immediate competences of everyday engagement during joint activities involving science and/or mathematics? (2)How do identified patterns of bodily and immediate everyday engagement develop and in and across different situations and settings? The project will establish a cooperation between the University of Oslo (Department of Education) and the University of Victoria (Canada). The proposed research builds upon and expands studies that the applicant has conducted as part of his PhD dissertation. In addition, the proposed research builds upon and takes advantage of the specialist expertise found both at the host institution abroad and the host institution in Norway. Both institutions share an interest and research agenda on ethnographic studies on learning and cognition in and across formal and informal contexts. The project represents an excellent career opportunity. The project represents an excellent opportunity for the fellowship holder candidate to establish himself as an strong researcher within the field.

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam