Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Analyse av trender innen kommersialisering og digitalisering av høgteknologisk maritim kompetanse

Alternativ tittel: Analysis of commercialization and digitalization trends within the advanced manufacturing and maritime industry

Tildelt: kr 1,7 mill.

Det er særskilt to hovedutfordringer som stammer fra omgivelsene som er relevant for denne avhandlingen. Den første er det faktum at oljeprisen i andre halvår av 2014 falt dramatisk etter flere år med stabil pris over 100 USD per fat. Dette fallet i oljepris var et resultat av flere hendelser og endringer i markedet, der de spesifikke grunnene har vært diskuter til å stamme fra endring i verdikjedene og produksjon av ukonvensjonell olje (som skiferolje), endringer i OPEC regelverk, og en generell svekkelse av den globale etterspørselen og brems i global økonomisk vekst. Uavhengig av diskusjonene knyttet til de individuelle driverne, er resultatet det samme for industrier som er avhengig av oljeprisen, det gir vesentlige kapitalutfordringer og behov for økt lønnsomhet gjennom kutt i kostnader og eliminering av det som ikke øker kvaliteten i produkter og tjenester, og samtidig skjerpes konkurransebildet. Den andre utfordringen knyttes til utviklingshastigheten av teknologi som akselererer, der produkter og tjenester blir digitalisert, og organisasjoner må bli mer handlingskraftige og respondere ovenfor markedsforhold. Teknologiske komponenter blir i økende grad, mindre, raskere, har høyere beregningskapasitet, er mer energieffektive, og viktigst - kostnaden reduseres til en brøkdel av det den var ved introduksjon av teknologien. Dette drives av ny muligheter og anvendelsesområder som stiller krav til høy beregningskapasitet og energieffektivitet, slik som på autonome kjøretøy og skip, samt andre enheter som er koblet til det industrielle internett av ting (I-IoT). Disse utviklingene vil materialisere seg i form av samhandling, bedre koordinasjon og integrasjon, samt nye arkitekturer for hvordan man beregner og kalkulerer. Disse nye digitale egenskapene og kostbesparelsene de tilbyr både individuelt og på systemnivå når de først er utviklet og implementert og koblet til skyløsninger (også kalt cyber-fysiske systemer), åpner utallige muligheter for teknologi-intensive industrier, og representerer et paradigmeskiftet innen industriproduksjon. Konteksten til denne avhandlingen er den avanserte produksjonsindustrien som er del av den større maritime industrien, som undergår disse utfordringene og restruktureringer som følger av dem. Dette resulterer i at tilgang på kapital er en vesentlig begrensende faktor med tanke på å utvikle og anskaffe teknologi. Videre er denne utfordringene anerkjent av statlige initiativer med siktemål på å re-industrialisere nasjonale produksjonskapasiteter, slik som det tyske Industrie 4.0, det britiske Catapult og Norsk Katapult. Denne avhandlingen fokuserer på den komplekse prosessen å anskaffe og kommersialisere innovativ teknologi gjennom inter-organisatorisk samhandling. Siden enkeltorganisasjoner ikke lengre kan bære investeringer som kreves for å få tilgang på den fremste teknologien, verktøyene og metodene, er de i økende grad avhengige av samhandling med eksterne partnere gjennom strategiske allianser for å få tilgang på nødvendige ressurser og kapasiteter. Inter-organisatorisk samhandling, inkludert samhandling med konkurrenter, fasiliterer nettopp slike muligheter for å dele kostnader i tillegg til risiko og usikkerhet. Mer spesifikt utforsker denne avhandlingen ?best praksis? for hvordan man veksler fra utviklingsarbeid (innovasjoner) til nyttig-gjøring av slik kunnskap (kommersialisering), samt sammenhengen mellom eksterne og interne ressurser i slike prosesser, videre hvordan man re-integrerer denne nyanskaffede eksterne kunnskapen inn i organisasjonen, og avslutningsvis belyser disse prosessenes spesifikke utfordringer og påvirkning på forretningsmodeller.

This thesis has provided insight into best practices which were published through Procedia CIRP. Enabling technology for the advanced manufacturing industry were identified and its implications on business models were reviewed and discussed through exploring four scenarios for digitalization. The thesis has also provided in-depth understanding of the complex phenomenon of coopetition, the mechanisms of collaborating with competitors, which is found to be a key enabling force for the regions high innovation speed which is a source for competitive advantage.

Project Summary: In a situation with a growing demand for customization, where standard products has fragmented in many markets, and niche markets becoming smaller (Strandhagen et al. 1999), cost reduction still is an important focus in a marked of compe titive company's worldwide. Imbedded in customization is the expectation of improvements and accumulation of knowledge and experiences manifested as innovation. In order to compete and to live up to the firm's ideology and values, Rolls-Royce has committe d to innovate. The PhD project will focus on identifying strategies for production that facilitate production of low volume and technology intensive products that are productive, cost effective and are flexible in regards to changing markets and innovati on. The intention with the project is to generate and implement new knowledge that can be commercialized.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd