Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Treforskerskolen- lære med tre

Alternativ tittel: Wood Science for Kids

Tildelt: kr 0,40 mill.

"Treforskerklubben - å lære med tre" er et kurs for aktivitetsskoler (AKS) og skolefritidsordningen (SFO) rettet mot barn i 3. og 4. klasse. Skogbruket og treforedlingsindustrien er viktige næringsveier i Norge. Trær fra skogen utgjør et naturlig og bærekraftig materiale som i større grad kan benyttes til bygg og som energi. Engasjement og forståelse for materialet er grunnleggende for å skaffe gode og motiverte forskere, arkitekter, sivilingeniører og andre som jobber med tre. Det er derfor viktig å skape interesse for skogen, for bruken av råmaterialer fra skog og øke interessen for naturfag og forskning. Ved hjelp av støtte fra Forskningsrådets PROFORSK-program, og i samarbeid med tre AKS samt SFO ved Ila skole i Oslo, Fjellstrand skole på Nesodden og Åsgård skole på Ås, har Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) utviklet et femukers kurs (én ettermiddag per uke), som passer inn i AKS/SFOs hverdag. Kurset Treforskerklubben skal vise barn hvordan det er å være treforsker. Forskning er nemlig ikke noe mystisk ? det handler mest om nysgjerrighet, om det å være nysgjerrig på ting rundt seg og det å få svar på ulike spørsmål. Drivkraften i Treforskerklubben er barnas naturlige nysgjerrighet. Treforskerklubben er lagt opp slik at barna selv finner ut at det faktisk er morsomt å forske, og at det er morsomt å finne ut hvordan ting fungerer. I Treforskerklubben blir barna kjent med tre som et spennende og naturlig materiale, og barna lærer om biologi og fysikk i tre, gjerne med eksempler fra elevenes egen hverdag. I løpet av de fem kursdagene belyser Treforskerklubben ulike tema innen treteknologi: Dag 1: Tre i hverdagen Viktigheten av trevirke som råstoff. Hvordan vokser et tre, og hvordan er treet bygget opp? Dag 2: Vanntransport Barna blir kjent med treets vanntransportsystem. Gjennom enkle forsøk skal barna selv utvikle en modell av vanntransportsystemet. Dag 3: Papir Barna blir kjent med begrepet resirkulering. Hvordan er papir bygget opp? Hvordan lager man sitt eget resirkulerte papir? Dag 4: Treets styrke Vi forsker på treets styrke, og barna formulerer sine forventninger og antakelser til forsøket før det starter. Ved hjelp av 13 pinner og én bruksanvisning lager barna en trebro. Dag 5: Bioenergi Det er avslutningsdag i Treforskerklubben og da blir det bålkos. Barna blir informert om sikkerhet og forklart hvordan de håndterer brann og bål. Mer informasjon om kurset og hvordan å få materialet til kurset ligger på http://www.nibio.no/tema/treforskerklubben--lre-med-tre

Skogbransjen er en viktig næringsvei i Norge og tre fra skogen er et naturlig og bærekraftig material som bør brukes mer til konstruksjoner og energi. Engasjement og forståelse for materialet er grunnleggende for å skaffe gode og motiverte forskere, arkitekter, sivilingeniører og andre som jobber med tre. For oss er det viktig å skape interesse for skogen, bruken av råmaterialene derfra samt realfag og forskning. Rekruteringen til videregående og universiteter på skogfag, realfag og teknikk har gått drastisk ned, mens humanoria kan vise til et overskudd av studenter. Dette medfører en stor ubalanse i etterspørsel etter og fornyelse av arbeidsmarkedet. Vi ønsker å forandre dette på lang sikt. Med treforskerskolen ønsker vi å øke barnas interesse for forskning og naturlige materialer hos barn i 3-4. klasse. Med støtte av tre AKS/SFO fra Ila skole i Oslo, Fjellstrand skole på Nesodden og Åsgård skole på Ås ønsker Skog og landskap å utvikle et fem ukers kurs (en ettermiddag per uke), som skal passe inn i Aktivitetsskolen (AKS) og Skolefritidsordningens (SFO) hverdag, der ulike aspekter ved treteknologi vil bli presentert. Ved å involvere barna aktivt i å løse tekniske problemer og spørsmål, blir de umiddelbart kjent med oppgaveorientert vitenskapelig arbeid. I løpet av prosjektperioden ønsker vi å utvikle og validere kurshefte til barn og informasjons- og bakgrunnsmateriale til personell i AKS/SFO for å gjøre de istand til å gjennomføre kurset i egen regi. I tillegg planlegger vi å utvikle webinarer som kan nå personell i AKS/SFO i hele Norge. For en enkel distribusjon av konseptet, skal en nettbasert plattform brukes for å muliggjøre enkel tilgang til all nødvendig informasjon for personell i AKS/SFO, lærere eller andre interesserte organisasjoner eller privatpersoner

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet