Tilbake til søkeresultatene

EUROSTARS-EUROSTARS

E!8996 Subsea detection of corrosion

Alternativ tittel: Undersjøisk deteksjon av korrosjon

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektnummer:

246883

Prosjektperiode:

2015 - 2017

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

Formålet med SEADEC (SubsEA DEtection of Corrosion) prosjektet er å utvikle et system for tilstandskontroll av undersjøiske rørledninger og marine stigerør. Systemet skal spesielt se på aldrende undersjøiske installasjoner og som har dermed er risikoutsatt for strukturelle feil. Prinsippet bak SEADEC er basert på utbredelsen av lav frekvente elektromagnetiske bølger i sjøvann som skal gi en indikasjon av hvor en skade ligger, inntrenging av vann og områder med korrosjon. Den innovative delen av prosjektet er at rør-i-rør systemer med rør, isolasjon og beskyttelseskapper er ekvivalent med ko-aksielle konduktorer og kan bære elektromagnetiske signaler over lengre distanser. Når en skade oppstår i den ytre mantelen av en rørledning, trenger vann inn og korrosjon starter. Dette kan foregå over år uten at det oppdages og skadeomfanget kan bli stort før deteksjon gjøres med konvensjonelt utstyr for inspeksjon. Når vann trenger inn vil det elektromagnetiske signalet lekke og den lavfrekvent delen vil kunne detekteres og gi en indikasjon på feil. Store deler av undersjøiske rørledninger har ikke vært inspisert siden de ble installert og den tekniske integriteten er derfor ukjent. Målet med prosjektet er å finne en løsning med god nøyaktighet for lokasjon av feil, mulighet for kontaktfri deteksjon, hurtig scanning, lavkost hardware og minimal menneskelig intervensjon.

The main aim of this project is to develop a robust and practical new NDT system (SEADEC) that remotely detects from the surface of the ocean, breaches and ruptures in subsea pipes and risers on the sea floor. The three separate hardware embodiments of the leakage detection system are: - A system mounted in a surface vessel that can scan for such defects in pipelines very rapidly at scanning rates of up to 100 km per day with a positional accuracy of plus or minus 30 metres. - A Remote Operated Vehicle (ROV) scanning for breaches obscured by marine growth in subsea pipes and risers at a rate of several kilometres a day to a positional accuracy of plus or minus several centimetres even in conditions of total darkness. - A signal injection unit (located at either the shore or offshore terminus of the pipeline/riser system) which introduces the signal into the pipeline which leaks out at the site of any breach in the outer subsea pipe. The SEADEC system has two hardware components: - A signal generator unit which is attached to the pipeline terminus and injects a signal into the pipeline (or riser) which traverses the entire length of the pipeline, even if it were many kilometres long. This signal escapes into the sea at the site of a breach in the outermost wall of the subsea pipeline or riser and it is this leaked/escaped signal which is picked up by the detector unit and allows it to precisely locate the position of the breach. - A detector unit that can be mounted on either a ship or a Remote Operated Vehicle (ROV) The SEADEC subsea breach detection system is based on the propagation of low frequency electromagnetic (EM) waves in sea water to give remote indication of the site of damage, ingress of water and sites of corrosion. This methodology has never been used before in this industrial way.

Budsjettformål:

EUROSTARS-EUROSTARS