Tilbake til søkeresultatene

ISPNATTEK-ISP - naturvit. og teknologi

Professor II position in natural hazard at the Department of Geosciences, University of Oslo

Alternativ tittel: Professor II I geofarer ved Institutt for geofag, Universitetet I Oslo

Tildelt: kr 1,4 mill.

Klimarelaterte naturfare hendelser som skred og flom blir stadig hyppigere. I løpet av de siste årene har vi hatt en rekke alvorlige hendelser i Norge. Vi registrerer økt nedbør, og så vel hyppighet som intensitet av ekstremhendelser øker i det meste av landet. Prognoser for dette århundret viser at tendensen fortsetter. Det er i økende grad nødvendig å tilpasse bygninger og infrastruktur til så vel nåtidens som fremtidens klima. For å ivareta dette behovet er det også nødvendig med økt fokus på utdanning og forskning på geofarer. Geofagevalueringen i 2011 pekte på en mangel på målrettede utdanningstilbud innen naturfare, samt på et betydelig forbedringspotensial når det gjelder samarbeid og arbeidsdeling i både forskning og utdanning innen dette feltet. Norges Geotekniske Institutt, NGI, har det største skredfaglige miljøet i Norge. Fra 2003 til 2012 samarbeidet NGI og Institutt for geofag ved UiO tett både om undervisning og forskning i SFFen 'International Center for Geohazards' - ICG. Dette prosjektet har bidratt til å re-etablere et tettere samarbeid mellom Inst. for geofag og NGI, samt med andre relevante institusjoner. Inst. for geofag og NGI vil utfylle hverandre ved at UiO har hovedvekt på utdanning og grunnforskning, mens NGI driver anvendt forskning og rådgivning, og på den måten bringer resultater raskt ut i samfunnet. Prosjektets gjelder en Prof. II stilling for Anders Solheim fra NGI, ved Inst. for geofag, UiO. Denne stillingen skal være et bindeledd mellom de to bidra til en styrking og koordinering av undervisningen innen geofarer, koordinering av forskning og forskningssøknader, samt å bidra til økt kommunikasjon og samarbeid mellom universitetet og instituttsektoren. Aktivitetene har omfattet: ? Generelle introduksjonsforelesninger om naturfare for nye studenter. ? Forelesninger i kurset GEO4181 ? Introduction to Natural Hazards, og i GEO4171 ? Floods and landslides, inkl. en heldags ekskursjon. ? Veiledning av MSc studenter, med oppgaver knyttet til NGIs prosjekter: o 3 studenter avla eksamen våren 2017, innenfor temaer som Jord ?og flomskred, snøskred og steinsprang. o 2 studenter avla eksamen våren 2018, med oppgaver på jord ?og flomskred problematikk. o 4 studenter avla eksamen i 2019, også disse knyttet til forskningsprosjekter ved NGI. To var tilknyttet SFI KLIMA 2050, og dreide seg om nedbør-utløste skred, én var om utløpsmodellering av snøskred, og en siste om erosjon ved flom i bekker og elver. o 2 studenter er i gang med oppgaver innen numerisk modellering av hhv. snøskred og kvikkleireskred, ferdige sommeren 2020 (Inst. for geofag har forlenget Prof.II stillingen med 0,5 år) o 3 studenter begynner med oppgaver inne steinsprang og er ferdige 2021, med Solheim som bi-veileder. o Totalt siden 2016 er nå 7 MSc oppgaver knyttet til SFI KLIMA2050, der NGI er en av forskningspartnerne. De andre oppgavene er knyttet til hhv. NGIS snøskredforskning og internfinansierte forskningsprosjekter. ? Møte og veilede nye studenter innenfor geofare retningen; hvilke kurs de bør ta, mulige oppgaver, arbeidsmuligheter, etc. ? Reise og møter i Kina i april 2016, samt Korea i 2017, for å etablere forskningssamarbeid med relevante organisasjoner i disse landene. Et godt kontaktnett er opprettet, særlig i Kina. Disse er blitt fulgt opp, men har så langt ikke ført til prosjekter, pga. manglende finansiering. ? Arbeid mot de andre utdanningsmiljøene i Norge for å få til et tettere samarbeid om undervisning innen geofarer. Møter ble avholdt ved UiB og HiSF i 2016. Arbeidet fortsatte i 2017, gjennom det uformelle samarbeidsorganet 'Geofarerådet'. Et hovedmål med arbeidet er å koordinere geofareundervisningen ved alle de store lærestedene i Norge og å opprette et felles kurs som studenter ved alle universitetene kan følge. Dette er fulgt opp av UiB og et slikt kurs starter høsten 2020. ? Deltatt i forberedende arbeid, som næringslivspartner i SFU søknaden 'iEarth', som nå får finansiering. ? Planlegging av arrangementet 'Geofaredagen. Konferansen, som har hovedfokus på studenter og student-oppgaver, foregikk på NGI høsten 2017, på NORSAR, Kjeller i 2018, ved UiB i 2019, og skal være ved UiT i 2020. Alle har trukket > 100 studenter. Solheim har vært medlem av organisasjonskomiteen i tre av disse. ? Bidratt til seminarserie på UiO, der forskere fra NGI gir lunsj seminarer. Dette har gitt et godt innblikk i NGIs virksomhet innen Geofarer. Tilsvarende har medarbeidere ved UiO gitt seminarer på NGI. ? Samarbeid om forskningssøknader. UiO var partner med NGI i søknader til NFRs KLIMAFORSK program i 2017, og i 2019, samt i en større SFI søknad i 2019 (ikke avgjort). ? Generell deltakelse i aktiviteter ved Inst. for geofag, som å stille som intern sensor ved MSc. eksamener, gi presentasjoner, gi råd til studenter, og ellers vært tilstede på instituttet.

Prof. II stillingen har bidratt til et tettere samarbeid mellom Institutt for geofag ved UiO og NGI innen temaet geofarer, gjennom: -Forelesninger i mastergrads kurs -Veiledning av 11 MSc. oppgaver, tilknyttet FoU prosjekter ved NGI. -Veiledning av nye studenter mht. studievalg og jobbmuligheter. -Lunsj-foredrag, ved begge inst. Bedre samarbeid og koordinering av undervisning og FoU innen geofarer i Norge, gjennom: -Initiativ til felles undervisning i geofarer, som UiB har fulgt opp og starter et nytt felles, web-basert kurs H2020. -Etablering og ledelse av 'Geofarerådet'. -Etablering av 'Geofaredagen', et årlig arrangement og treffpunkt for studenter inne geofarer. -Deltakelse i arbeidet med SFU søknaden 'iEarth'. -Felles NGI-UiO søknader til Forskningsrådet. Virkninger på samfunnet gjennom: -Utdanning av kandidater som er relevante for næringsliv, offentlig sektor og U&H sektoren. -Bidrag til FoU resultater som raskt tas i bruk, bl.a. gjennom SFI-Klima2050.

During fall 2014, Norway has faced dramatic events related to natural hazards, with the exceptional high rock creep velocities along the Mannen landslide in Romsdalen, and the extreme flooding events, which were accompanied with debris flows in the Flåm and Voss area (western Norway). This fall illustrates a situation, which colleagues expect to be more frequent during the future. There are various demands from the public, that Norway have to improve its ability to adapt to these changing conditions (mitigation), and predict the landslide and flooding event dynamics (hazard) and associated consequences (risk). To facilitate this demand, natural hazards in education and research has to be discussed and focussed on both a regional and national level. In the geo-evaluation, the paucity of determined study programs in natural hazard along with fragmented research and education and the need for this knowledge in society has been emphasized. In view of the high current and future societal demand, and inadequate teaching capacity and programme structure, there is an urgent need for co-ordination, co-operation and potentially concentration/focusing of education and research within natural hazards in Norway, in particular in and around Oslo where a number of actors in the field are concentrated. This application (NatHaz) seeks for funding of an Adjunct professor position in natural hazard to strengthen and build further on the cooperation between the Department of Geosciences (UiO) as a basic research institution and the Norwegian Geotechnical Institute (NGI) who brings this research into society and to customers. Based on this pre-established co-operation we see the need to facilitate and strengthen interaction between other groups within the field towards the integrative national and international network that is adequate to deal with natural hazards.

Budsjettformål:

ISPNATTEK-ISP - naturvit. og teknologi

Finansieringskilder