Tilbake til søkeresultatene

BIOTEK2021-Bioteknologi for verdiskaping

DL: Digital Life Norway PhD School

Alternativ tittel: DLN forskerskolen

Tildelt: kr 24,0 mill.

Forskerskolen Digitalt Liv Norge er en godt integrert del av Senter for Digitalt Liv Norge, og har en sentral rolle for oppgavene Læring og Rekruttering. Vitenskap basert på konvergens i tråd med Digitalt Liv-konseptet er utfordrende - intellektuelt og kulturelt. Det krever at talentfulle forskere får muligheter til å utforske nye horisonter og involvere seg i utfordrende faglige og samfunnsmessige problemer. I tillegg vil de møte den intellektuelle utfordringen med vitenskapelig arbeid i ekte transdisiplinære forskningsgrupper, og integrere kunnskap på tvers av grenser. Eksellent forskerutdanning og nettverksbygging i forskerskolen er en viktig suksessfaktor for Digitalt Liv-ambisjonene og Senter for Digitalt Liv Norge. Hovedmålsettingen for Forskerskolen Digitalt Liv Norge er å fremme tverrfaglig integrasjon, bygge en kultur for innovasjon, og opprette en ny kollektiv lagånd blant alle yngre forskere med tilhørighet til digital bioteknologi. En viktig utfordring er å bygge en tydelig faglig profil og skape følelse av tilhørighet og engasjement i en stor og svært tverrfaglig gruppe stipendiater, postdoktorer, og deres veiledere. De viktigste nettverksaktivitetene er PhD-kurs, generiske kurs, og en to-dagers årlig konferanse for medlemmene. Prosjektet har seks likestilte partnere: Norges Teknisk-Vitenskapelige Universitet (NTNU), Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, UiT - Norges Arktiske Universitet, Universitetet i Stavanger, og Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU). Styret i forskerskolen har representanter fra alle partneruniversiteter, og stipendiatrepresentanter er inkludert for 5 av 6 partnerinstitusjoner. En 100% koordinator er ansatt ved Medisinsk og helsevitenskapelig fakultet, NTNU. Forskerskolen åpnet for medlemskap i desember 2016, og har ved rapporteringsdato 527 medlemmer, 358 stipendiater og 169 postdoktorer. Kjønnsfordelingen er ganske jevn, med 296 kvinner og 231 menn. Nettverket består også av stipendiatmedlemmenes veiledere, samt alle som har registrert seg for nyhetsbrev. Medlemmene har en god spredning innen ulike fagdisipliner, som for eksempel bioteknologi, medisinsk fysikk, bioteknologi, informatikk, humaniora, og biokjemi. Vi samarbeider tett med Senter for Digitalt Liv Norge og andre nasjonale forskerskoler med kursorganisering. En komplett liste over alle kurs finnes på nettsidene våre (www.digitallifenorway.org/dlnrs), og månedlige oppdateringer av tilbudene våre distribueres gjennom nyhetsbrevene. I rapporteringsperioden har forskerskolen selv arrangert eller bidratt til arrangeringen av 25 ulike vitenskapelige PhD-kurs, generiske kurs (skrivekurs, veilederkurs, prosjektledelse), workshops, og konferanser. På grunn av Covid-19, ble mange av årets arrangement gjennomført digitalt. Fra midten av august åpnet landet seg og vi fikk mulighet til å holde fysiske kurs igjen. Det er gjennomført fire fysiske arrangementer så langt, deriblant den årlige konferansen med 94 deltakere. En ny runde av internship-programmet, som hadde pilot i 2020, er under gjennomføring også i 2021. Formålet med programmet er å gi stipendiater arbeidserfaring innen industrien, samt fasilitere fremtidig samarbeid mellom forskning og industri. I piloten av programmet, har vi sponset syv kandidater fra NTNU, UiB, UiO og UiT for et tre måneders opphold hos en bedrift i Norge eller Sverige. I andre runden har vi 9 kandidater fra NTNU, NMBU, UiT, og UiO som er plassert hos 8 ulike bedrifter. På tross av Covid-19 og påfølgende restriksjoner for reising og samlinger, har forskerskolen hatt flere høydepunkt på kursfronten. Vi har lenge ønsket å tilby et kurs som kunne forberede yngre forskere på å jobbe tverrfaglig innen forskning. Kurset ?Science, technology, and society: RRI course Digital Life Norway? skal hjelpe yngre forskere med å implementere prinsippene bak ansvarlig forskning og innovasjon i egen forskning, og ble holdt for andre gang i samarbeid med senteret. Forskerskolen og DLNs innovasjonsgruppe er del av et nordisk-baltisk nettverk (GREAT) som utviklet og gjennomførte et kurs i design thinking for medisinsk teknologi. Forskerskolens arbeid med nettverksbygging for yngre forskere med svært ulik faglig bakgrunn er utfordrende, men vi har på mange måter allerede lyktes med å skape møteplasser hvor stipendiater og postdoktorer kan utvide horisonten og danne nye nettverk. Det er all grunn til å være optimistisk når det gjelder Digitalt Liv-konseptet blant yngre forskere.

The RCN program BIOTEK2021 has launched the strategic initiative "Digital Life - Convergence for Innovation". Currently, the Digital Life Norway (DLN) Centre is being planned in close collaboration with RCN as a hub-and-node structure that includes all the relevant Norwegian institutions. The DL Norway PhD School will be an integrated part of DLN and its Working Group 3: Training & Recruitment. The DL Norway PhD School aims to establish a national PhD course curriculum for all PhD candidates whose PhD project is releavnt for the DL Norway activity. These ECTS credited courses will be owned and run by the partner institutions. Digital Life is a new and internationally unique strategic initiative, and the PhD School will during the first 1-2 years of operation map the specific needs for PhD training, and based on this knowledge establish the appropriate PhD courses. At present we envisage a mixture of courses in generic/transferable skills (covering all the key technologies and methods for the Digital Life mission), innovation/entrepreneurship, responsible research and innovation (RRI), and selected scientific themes that are common across the main biotechnology thematic areas (marine, agriculture, medical and industrial). The DL Norway PhD School will fund leading international experts as lecturers. An important challenge for the DL Norway PhD School is to build a distinct scientific profile and to obtain a feeling of belonging in a large and inter-disciplinary group of PhD students and their supervisors. Main networking activities are the PhD courses, a two-day annual PhD seminar to which all PhD students must submit an abstract for oral/poster presentation, and a DL Norway summer school with tutorials run by international experts. For all the activities internationally renowned scientists will be involved as lecturers and mentors, and the PhD courses, PhD seminar, and summer school will be open for highly talented international PhD students and postdocs.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIOTEK2021-Bioteknologi for verdiskaping