Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Energy efficient cold climate operation and winterization solutions

Alternativ tittel: Energieffektive kaldt klima operasjoner og winterizerings løsninger

Tildelt: kr 2,1 mill.

Den maritime næringen beveger seg nordover. Utfordrende miljø og mangel på landbasert infrastruktur, kombinert med høye forventninger fra samfunnet med hensyn til både sikkerhet- og miljørisiko legger press på både utstyrsprodusenter og tilsynsorganer(f.eks. klasseselskaper og IMO). Flere deler av bransjen har allerede begynt å tilpasse seg de nye utfordringene. I forhold til regelverk har IMO utviklet IMO Polarkoden. Som en ledende leverandør av winteriserings løsninger har GMC Maritime utviklet energieffektive winteriseringsløsninger i henhold til gjeldene regelverk. Det er imidlertid rom for videreutvikling og optimalisering av løsningene. Dette innebærer å se på sammenhengen mellom type operasjon, winteriserings løsning, styringssystemer, energi tilgjengelighet og optimalisering av operasjonsmønster. Selv sikkerhetssystemer har en grad av nede-tid og temaet nede-tid under ekstreme vær forhold vil bli ytterligere utdypet i prosjektet. I 2016, 2017 og 2018 tok GMC initiativet til og gjennomførte til SARex øvelsene. Dette er øvelser hvor alle ledd i industrien deltok, fra underleverandører til klasse selskaper og Sjøfartsdirektoratet. Formålet er å evaluere funksjonaliteten til eksisterende utstyr opp mot krav definert i IMO Polar Koden. Funnene fra øvelsene har blitt brukt i utvikling av nytt og bedre utstyr, i tillegg til å skape en bedre forståelse av utfordringene.

Prosjektets resultater har i stor grad medvirket til at Norge klarte å utvikle og implementere Interim Guidelines for IMO Polar Code. Denne ble vedtatt og gjeldene for alle skip (ikke bare norske) høsten 2019. Arbeidet har også medført at GMC Maritime har fått en dypere forstålese for utfordringene relevant for shipping i nordområdene, noe som gjør dem bedre rustet til å møte markeds behovene.

The maritime industry is moving north. This represents new challenges for both equipment manufactures and regulatory bodies. Several parts of the industry have already begun to adapt to the new operating challenges. In terms of regulations, the IMO has developed the IMO Polar Code and DNV GL has implemented a function-based winterization notation. Equipment vendors are trying to keep pace with the expansion and are trying to develop products that both satisfy regulatory requirements in addition to being energy / cost effective. This problem has already been addressed in projects like ColdTech (JIP involving DNV GL and NORUT Narvik (in addition to several industry partners) with funding from NRC), SafeArc (JIP involving DNV GL and Rolls Royce with funding from NRC) and Marice (JIP involving DNV GL and Statoil (in addition to several industry partners) with funding from NRC). The PhD will further develop some of the topics addressed in the above mentioned projects. As a leading provider of winterization solutions GMC Electro wants to gain a deeper understanding of the physical mechanisms relevant for their winterization solutions. This will in turn contribute to strengthen their market position and to increase their ability to develop new energy/cost efficient solutions. The project will be divided into 5 phases: Phase 1. - Increase candidates theoretical knowledge Phase 2. - Model / analyze alternative winterization solutions. Phase 3 - Laboratory tests for calibration of the model. Phase 5. - Cost / benefit analysis with a special focus on downtime.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd