Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Landsdekkende utvidelse av skoleprosjektet "Livet i fjæra"

Alternativ tittel: Preparations for nationa-wide application of the scientist-schoolcollaboration "Livet i fjæra"

Tildelt: kr 0,50 mill.

Det er for lite praktisk naturfagundervisning i den norske skolen. Prosjektet "Livet i fjæra" (LIF) ble etablert ved Havforskningsinstituttet som en ny måte for samarbeid mellom skoler og forskning, med direkte linje mellom faglig sterke forskere, lærere og elever. Gjensidig nytte for alle parter var sentralt, for å gi elevene en god forståelse og glede av å kjenne livet på grunt vann langs kysten, og for å sikre at det de observerte og rapporterte var så korrekte naturfaglige observasjoner at de kunne vurderes også faglig. Etter å ha involvert noen få skoler i Bergensområdet i startfasen, har prosjektet nå vært brukt og i dialog med en rekke brukere i Sør-Norge. Vår offentlige nettside (skoleportalen.imr.no) tilbyr lærer, elev råd om feltmateriale, organisering av feltarbeidet, for- og etterarbeid. Dessuten er det nå en tilrettelagt registreringsplattform for feltobservasjoner innenfor Miljølære. Vi har kommet mye nærmere målet om å tilrettelegge et strukturert basistilbud som kan gi lærerne over hele landet tilstrekkelig kunnskap og hjelpemidler til å avholde forskerstøttet feltarbeid. I tillegg viser det seg at andre aktører, som kunnskapssentre, leirskoler, friluftsråd, aktivitetssentre og liknende har vist interesse for tilgang på vårt materiale. Arbeidet med konseptet og nettsiden vil derfor bli videreført og utviklet videre av Havforskningsinstituttet, i første rekke i prosjektet Frisk Oslofjord, der det blir en viktig del av det prosjektets Kunnskapsbank. I tillegg vil det knyttes inn mot Havforskningsinstituttets eget satsingsområde Dugnad for Havet. I tillegg til skoleverket, tenker vi på å utvide brukersnittet til å møte alle engasjerte naturentusiaster. Prosjektet har inntil nå gått ut på at elevene skal samle inn og registrere biodiversitet i fjæra, samt å få en egen forskningsoppgave som skal rapporteres og publiseres. Omfanget av forskningsoppgavene tilpasses det enkelte trinn og skolenes kapasitet. Materialet som er nyttet til kurs for lærere og andre kurs for frivillige, som føler behov for å styrke sin kompetanse. Videre er feltmateriell utviklet for at elevene selv kan identifisere artene. I dag er mye av dette tilgjengelig på nettportalen skoleportalen.no. Samtidig er materialet under løpende videreutvikling. Med flere involverte skoler ble det viktig med et stabilt knutepunkt for kommunikasjon og koordinering mot skolene og mellom partnerne. I prosjektfasen har forskningsrådstøtten åpnet for en deltidsstilling, men det gjenstår å få en løpende drift av tilbudet etablert ved Havforskningsinstituttet. Dette er det nå en positiv holdning til ved instituttets ledelse. I løpet av vår og sommer 2016 ble første versjon av feltkompendiet for elever vært testet av Mathopen skole og Sandgotna ungdomsskole i Bergen. Oppfølging basert på erfaringen derfra og fra kvalitetssjekk internt ved Havforskningsinstituttet har foregått høst 2016, hele 2017 og vår/sommer 2018. Siden sommeren 2016 har kompendiet er også delt ut til SABIMAs sommerskole for marinbiologer i Drøbak, og det er siden spredt videre til Sør-Trøndelag, Hordaland, Aust- og Vest-Agder, Telemark, Akershus og Østfold. Det er også tatt i bruk av Bergen og omegn friluftsråd. Vi har hatt kontakt med flere barnehager, oppvekstsentre i Trøndelag og i Hordaland. Og venter på videre samtale med Coasteering as med tanke på lærerutdannelse. I alt så har mer enn 20 skoler, barnehager. Raet nasjonalparksenter, Arendal, Folgefonnsenteret i Rosendal, Kvinnherad og Passion for Ocean (https://www.passionforocean.no/) har snakket med oss om mulig samarbeid. Prosjektmedarbeidere er dessuten invitert årlig til lærersamling i Asker Kommune, for å fortelle om popplegget til lærere og har presentert prosjektet ved Forskningsrådets seminar høsten 2017 og 2018. Alle skoler og barnehager vi har vært i kontakt med har fått tilsendt lenke til vår nye hjemmeside www.imr.no/skoleportalen der det er informasjon om prosjektet og muligheter for å laste ned elev- og lærerkompendier. Det er stadig besøk på prosjektets youtube-presentasjon: https://www.youtube.com/watch?v=Du3TzonHa8k I det nyoppstartede prosjektet Frisk Oslofjord, ser vi muligheten til å ferdigstille råd, tips og anbefalinger til lærerne, samt elever i videregående skole, studenter og grasrotforskere. Siden det vil bli nyttet i nært samarbeid med vitensenteret Experia, i aktiviteter rundt skoler og allmue innen Frisk Oslofjordprosjektet, er det dette, samt en utvidelse av artstemaheftene vi ser for oss. Samtidig skal det bli bedre etablert som et kjent tilbud via Havforskningsinstituttet og satsingen inn mot Dugnad for Havet. NFR sitt bidrag har vært avgjørende for å få prosjektet fram til det det er i dag, ved å delstøtte den koordinerende deltidsstillingen, samt tilføre midler til reisestøtte for skoler og til materiellutvikling på nettsiden.

I konseptet har både matematikk og naturfag stått sentralt, men også andre fag er bakt inn (for eksempel bruk av norsk muntlig og skriftlig og geografi). Konseptet har vist seg å egne seg bra til å implementere flere fagfelter ved skolene, som bruk av matematiske modeller, naturfag, rapportskrivning og vitenskapelig metode. Utforskende læring har stått sentralt, mens lærerne har stor frihet til å velge sin egen måte å formidle på. Det var et viktig poeng at elevene arbeider med reelle problemstillinger, og at de opplever undervisning for bærekraftig utvikling i praksis. Det har vist seg å være en utstrakt interesse for konseptet, ikke bare fra skoler men også vitensentre og private kursaktører. Konspetet vil derfor bli videreført framover og utviklet til å bistå også andre aktører enn skolene. Det har vist seg at konseptet, som antatt, er er tilbud med stort potensial for brukere, voskne som barn.

Prosjektet "Livet i fjæra" (LIF) etablerer en ny måte for samarbeid mellom skoler og forskning, med direkte kontakt mellom forskere og elever, der gjensidig nytte både for elever og forskere står sentralt. Fra å involvere få skoler i starten er neste steg å tilby dette til alle skoler i Bergen, før en ytterligere utvidelse til et landsdekkende opplegg. Her vil administrasjon, koordinasjon og informasjon bli avgjørende. Det er nå behov for å ha en dedikert person til denne jobben. Målet er å tilrettelegge et strukturert basistilbud som kan gi lærerne over hele landet tilstrekkelig kunnskap og hjelpemidler til å avholde forskerstøttet feltarbeid. Det som startet som et "dugnads"-basert prosjekt er nådd et kritisk punkt. Med flere involverte skoler trengs det et stabilt knutepunkt for kommunikasjon og koordinering mot skolene og mellom partnerne. Vi søker om midler til dedikert medarbeider, som skal fungere som dette knutepunktet i prosjektet. En slik støtte vil hjelpe prosjektet i overgangsfasen til et langvarig stabilt prosjekt som vil gi glede og nysgjerrighet for forskning og hav hos elevene. Prosjektet går ut på at elevene skal samle inn og registrere biodiversitet i fjæra, samt å få en egen forskningsoppgave som skal rapporteres og publiseres. Registreringene går inn i en sentral database på miljølære.no, lenkes til artsdatabanken og være tilgjenglig for forskere og skoler. Omfanget av forskningsoppgavene tilpasses det enkelte trinn og skolenes kapasitet. Det utvikles lærerkurs for lærere som føler behov for å styrke sin kompetanse. Videre blir det utviklet feltmateriell så elevene selv kan identifisere artene. I dag er mye av dette på plass eller under utvikling. Vi er trygge på at prosjektet er gjennomførbart. Vi håper NFR/Proforsk vil bidra til denne gradvise oppskaleringen mot en landsdekkende lansering innen 3 år. NFR sitt bidrag vil være til den koordinerende deltidsstillingen, samt tilføre noe midler til reisestøtte for skoler og materiellutvikling.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet