Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Detectives of the Past: an Open Science Lab at the Museum for Cultural History, Oslo

Alternativ tittel: På fortidens spor: et åpent naturvitenskapelig laboratorium på Kulturhistorisk Museum i Oslo

Tildelt: kr 0,19 mill.

Naturvitenskapene har en viktig plass i forskning om og konservering av arkeologiske og kunsthistoriske gjenstander. Kjemikere, biologer, fysikere og geologer jobber sammen med arkeologer, kunsthistorikere og konservatorer i prosjekter knyttet til humaniora. Anvendelsen av moderne naturvitenskap til å undersøke arkeologiske objekter, malerier og historiske manuskripter har en spesiell fascinasjon som kan hjelpe å skape interesse for naturvitenskap generelt blant ungdommer. I prosjektet 'Detectives of the Past', eller 'Historieforskerne' på norsk, har vi bygget opp et laboratorium hvor elevene gjennomfører eksperimenter som er tilknyttet til kunst, arkeologi og konservering. Laboratoriet har åtte arbeidsplasser for elevene plus en for den undervisende. Alle plasser er utstyrt med glassvarer, varmeplate, magnetrører osv. Meste deltakere har ingen eller litt erfaring med arbeid i labben; derfor begynner alle kurser med enn innføring i sikkerhetstiltak og generelle regler for arbeid med kjemikalier. Prosjektets fokus lå på blekk og pigmenter. Utgående fra historiske oppskrifter laget elevene blekk og pigmenter. Disse var brukt for å lage illuminasjoner og initialer som det finnes i manuskripter fra middelalderen. Evaluering av kurs med spørreskjemaer viste at elevene er veldig fornøyd med kurs; mange har gjennomført den første gangen kjemiske eksperimenter selv og synes det er kjempe gøy. Kurs var forberedt og gjennomført av vitenskaper og studenter i arkeologi og konservering.

The pilot project 'Detectives of the Past' gave us valuable experiences in teaching natural science in cultural heritage context. We learned about the specific needs of students of different ages, their background in chemistry and biology as well as practical issues like time planning, choice of experiments and what chemistry and history knowledge can be expected in a certain age group.

How were colours produced in medieval times? What is going on with the Oseberg treasure? Were there climate changes in the past? Did people in medieval times already fake gemstones? Could the alchemists make gold? What has a charge-transfer complex to do with the discoloring of a van Gogh painting? No question, today natural sciences are an integrative part of research on and preservation of cultural heritage objects. Chemists, biologists, physicists and geologists are often partners in joint research projects with background in humanities. The application of modern scientific methods on historical objects has its own fascination that we want to convey to a wider audience: we establish a laboratory where young people can conduct scientific experiments related to cultural history. They will be advised by researchers working in those fields, and will get a chance learn more about ongoing research projects directly from the source. The project is designed as a pilot project. The experiences on working with young people will be the foundation for a future teaching laboratory at the Museum of Cultural History in Oslo. In the first instance, we will focus on four topics: colours, biology and archaeology, conservation and experimental archaeology, and alchemy and chemistry in medieval times. We want to introduce an interesting - but little known - field active at the interface of humanities, art, conservation and natural sciences. And last but not least: we want to use the attractiveness of this working field to engage young people into natural sciences in general.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet