Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Forskerbloggen

Alternativ tittel: The Researchers Blog

Tildelt: kr 0,24 mill.

"Forskerbloggen" er en reportasjeserie på 6 episoder á 4 minutter, som produseres av Warholm Film for visning i NRK Newton. Serien omhandler tre barn som har sin egen videoblogg, og som bruker kamera og mikrofon for å søke svar på forskningsrelaterte spørsmål. Hver episode starter med at barna undres over et hverdagslig fenomen, og så oppsøker de et forskningsmiljø for å få svar på det de lurer på. Barna filmer og intervjuer forskerne selv, og de ferdige reportasjene består av en kombinasjon av barnas egne opptak samt profesjonelle videoopptak. I tilknytning til serien blir det også produsert nettsaker for Newtons nettside, hvor TV-seerne kan stille spørsmål til forskerbloggerne og de aktuelle forskerne som deltar i hver episode. Et viktig element i serien er at barna skal delta i alle ledd under utvikling av produksjonen, både under forberedelser, opptak og etterarbeid. Dette for å gi serien best mulig nærhet til målgruppa - som er barn i samme alder. Produksjonsmåten skal gi store rom for improvisasjon underveis, og fange situasjoner som oppstår spontant mellom barna, forskerne og forskningsmiljøet. De seks episodene skal gi innblikk i seks ulike forskningsmiljøer, og vise at forskeryrket kan være svært mangfoldig. NRK Newton har i gjennomsnitt 300-600 000 seere hver uke, så det forventes høy synlighet av forskningsformidlingen.

"Forskerbloggen" skal være en videoblogg på TV og internett, laget av og med barn - for barn, med besøk hos forskere i ulike forskningsmiljø. Det nyskapende med serien er at man kombinerer barnas egne opptak med profesjonelle TV-opptak, for å søke en ekstra nærhet og identifikasjon hos målgruppen. Serien på 6 episoder á 4 min., vil bli vist i det populærvitenskapelige TV-programmet NRK Newton. Newton sendes på NRK1 og NRKSuper, og har i gjennomsnitt 300-600 000 seere hver uke. Serien vil ha en kreativ og nyskapende form ved at den utformes som en videoblogg laget av barna selv. Episodene starter med at barna undres over et fenomen - for eksempel hvorfor seigmannen er seig - og tar med seg kamera og mikrofon ut for å jakte på svarene. Ferden fører dem i dette tilfellet til en forsker på en kjemilab hvor barna lærer om E-stoffer i maten, eksemplifisert i gelatin. Barna er på forhånd orientert om temaet, men et viktig element i konseptet er at opplevelsen i møte med forskningsmiljøet skal være intuitiv, ekte, improvisert og levende. Dette gir av erfaring en sterkere opplevelse av at dette er barnas historie.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet