Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Utvikling av formidlingsmodulen "Digital havforskning" tilknyttet LoVe Havobservatorium

Alternativ tittel: Development of dissemination module "Digital sea-science"

Tildelt: kr 0,26 mill.

"Digital havforskning" vil være en del av en online digital læringsplattform, og vil i hovedsak er ment til bruk i undervisningssammenheng for målgruppen 13-15 år. "Digital Havforskning" vil inneha tilpassede datasett hentet utarbeidet av SALT tilknyttet LoVe havobservatorium, slik at elevene får en virkelighetsnær opplevelse av ulike måter å forske på.Elevene vil utføre forksningsprosjekter og trene på formidling av sine resultater. Elevene får et innblikk i økosystemet i ett av våre mest produktive havområder utenfor Lofoten og Vesterålen, i tillegg videoer og opplæringsmateriell tilknyttet forskningsyrket.

Prosjektet det søkes midler til, er en påbyggingsmodul til et eksisterende formidlingsprosjekt tilknyttet LoVe Havobservatorium (Lofoten-Vesterålen Cabled Observatory). Observasjonsplattformen ble satt ut av Statoil og Havforskningsinstituttet i 2013 ved et korallrev i Hola, utenfor Bø i Vesterålen. Dataene fra observatoriet, som bl.a. inneholder målinger av temperatur, salinitet og klorofyll, ekkolodd-observasjoner fra hele vannsøylen og bilder/video av korallene, sendes via kabel til land, der dataene blir tilgjengelig direkte på internett. Statoil vil her, som utførende samarbeidspartner, gi oss tilgang på data. SALT utvikler, i samarbeid med aktørene bak observatoriet, nå en digital plattform som vil tilgjengeliggjør disse verdifulle dataene for undervisning i ungdomsskolen. Denne plattformen er en prototype, som skal videreutvikles i samarbeid med elever og lærere ved fire skoler i Lofoten og Vesterålen. I samarbeid med elever og lærere plattformen tilpasses for å oppfylle kompetansekrav i naturfag, samt elevenes kommunikasjonsmetoder. Den nye modulen, som der her søkes midler til, vil ta læringsplattformen og anvendelsen av havobservatoriet et langt steg videre. Gjennom modulen "Digital havforskning", vil elevene selv være forskerne som tar i bruk dataene, lager hypoteser og ser hvordan datagrunnlaget kan omformes til resultater og konklusjoner. Modulen tenkes å inneha tre ulike elementer innenfor fagområdene biologi, fysikk og samfunnsfag. Her vil elevene selv utvikle problemstillinger og hypoteser, før elevene anvender tilpassede datasett innhentet gjennom havobservatoriet til å teste sine hypoteser. I tilknytning til hver modul vil tre ulike forskere, gjennom bruk av video, gjennomgå en introduksjon til forskning, basert på eget fagfelt og fortelle om sin hverdag som forsker. I tilknytning til elevenes forskningsrapporter, vil de også få tips om hvordan de på ulike måter kan kommunisere sin forskning til ulike målgrupper - gjennom bruk av ulike verktø

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet