Tilbake til søkeresultatene

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Revolutionary opera-comique

Alternativ tittel: Revolutionary opera-comique

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektet undersøker et sentralt og hittil understudert element ved massekommunikasjonen under den franske revolusjonen: den populære franske sceneformen opéra-comique. Denne typen offentlig underholdning lignet ikke på noen annen form for scenekunst i sin samtid og ble kjennetegnet ved en kontinuerlig veksling mellom tale og musikk. Opera-comique er derfor svært forskjellig fra opera, hvor skuespillerne på scenen synger hele verket gjennom, og også fra andre typer teater med talt dialog. Denne unike blandingen bidro til å gjøre opéra-comique svært populært allerede før den franske revolusjonen. Under selve revolusjonsperioden ble den et særlig viktig politisk redskap. Prosjektet hadde i sitt første år hatt hovedfokus på arkivarbeid og innsamling av data. Det ble gjennomført omfattende arkivarbeid og betydelig materiale er hentet inn. Et hovedfokus i prosjektet har vært innsamling av data om teateroppsetninger. Prosjektet utvikler en egen database for opéra-comique i Frankrike på 1700-tallet, Opéra-Comique Database (OCD). Sluttføring av arbeidet med utviklingen av databasen har vært et viktig fokus i prosjektet i 2021. I 2021 er prosjektet styrket med en post.doc. gjennom den europeiske ordningen MSCA-IF.

-

The aim of the project is to advance studies on the French Revolution by developing new approaches to one of the areas that has most conspicuously been neglected by scholarship, the prolific phenomenon of opéra-comique. This popular form of public entertainment was unlike anything else in its time, consisting of a continuous mix of spoken dialogue and music. Opéra-comique, therefore, is both radically different to opera, which is entirely sung, and to theatre, which is entirely spoken. This unique mix made opéra-comique hugely successful during the Revolution. But this single feature also fails to fit the disciplinary categories of modern academia and has made opéra-comique a blind spot in modern scholarship. Nevertheless, opéra-comique was one of the dominating forms of entertainment during the French Revolution and played a key role in political propaganda. Further knowledge on opéra-comique during the Revolution is therefore fundamental in order to understand how public communication was part of the Revolution itself. It is indeed one of the very few central areas of the French Revolution that remains to be fully investigated in its entirety. An analysis of opéra-comique during the French Revolution is a powerful means of developing new multidisciplinary approaches and of investigating an area that is crucially important for the European legacy. Revolutionary opéra-comique opens up new horizons for scholarship on the French Revolution in two ways: at a conceptual level, the project examines how political forces used opéra-comique during the French Revolution and how this shaped the genre in new ways; and on a practical level, the project includes the development and implementation of a digital tool consisting of a searchable critical repertoire catalogue of opéra-comique pieces performed during the French Revolution.

Budsjettformål:

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Finansieringskilder