Tilbake til søkeresultatene

VISJON2030-Visjon 2030

A new Hearing Care Service in Tanzania

Alternativ tittel: Ny service for hørselshemmede i Tanzania

Tildelt: kr 13,0 mill.

Vår visjon har vært å bidra til å inkludere barn med hørselsnedsettelser i skole og utdanning, og bidra til like rettigheter for barn med hørselsnedsettelser i Tanzania. Prosjektets mål har vært å: 1. Utvikle ny teknologi for screening av hørsel og utvikle/tilpasse hørselstekniske hjelpemidler for bruk i skolen 2. Etablere en ny hørselstjeneste for screening av barn som er lokalt tilgjengelig 3. Utvikle opplæringsmateriell for lærere og lokalt helsepersonell Samarbeidspartnere: SINTEF Digital, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), The Open University of Tanzania og Patandi Teachers College for Special Needs Education i Tanzania. Utprøving og feltarbeid er gjennomført i Arusha Region, Kilimanjaro Region, Dar es Salaam og Dodoma FNs Bærekraftsmål nr. 1, 3, 4, 10 og 17 og FN-konvensjonen om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne ble lagt til grunn for prosjektet sammen med prinsippet om "Leave No One Behind" og "Nothing About Us Without Us". Ifølge tall fra WHO har over 466 millioner mennesker, inkludert 34 millioner barn, en hørselsnedsettelse som påvirker deres helse og livskvalitet. Nesten 90% av alle mennesker med hørselsnedsettelser bor i lav- og mellom inntektsland (WHO). Tap av hørsel kan påvirke barns utvikling av tale, språk og kognitive ferdigheter. Det er vanskelig å se om ett barn har en hørselsnedsettelse, og ofte blir de feilaktig tatt for å være "slow learners" eller ukonsentrerte og bråkete. Dette kan resultere i straff eller at de dropper ut av skolen, og jenter har større risiko for å bli ekskludert. Tradisjonelt er hørselsundersøkelser i lavinntektsland, inkludert Tanzania, spesialiserte tjenester som tilbys på sentrale og ofte kostbare klinikker, og i praksis blir ikke barnas hørsel undersøkt. Det er også stor mangel på høreapparater og andre hørselstekniske hjelpemidler. Erfaring har vist at en sentralisert modell tilpasset høyinntekstland ikke fungerer tilfredsstillende i lavinntektsland, fordi tjenesten er avhengig av avansert utstyr og spesialutdannede fagpersoner som sjeldent er tilgjengelig lokalt. Videre er lavinntektsland ofte avhengig av økonomisk støtte og donasjoner av høreapparater fra internasjonale organisasjoner, noe som ikke er bærekraftig over tid. Resultater: Prosjektet har utviklet en automatisk spill-basert hørselstest ved bruk av nettbrett (Android), hodetelefoner og egenutviklet programvare som kan lastes ned via nettet. Spill-basert hørselstesting omfatter screening av fire frekvenser (500Hz, 1000Hz, 2000Hz, 4000Hz) representert med dyrelyder. Barna sitter sammen i klasserommet, og de synes det er morsomt med dataspill. Det er gjennomført hørselsscreening av 400 skolebarn på 3 skoler i Arusha og Kilimanjaro og 150 skolebarn i Dodoma. Forekomsten av hørselsnedsettelser blant skolebarna varierte fra 7% - 17% avhengig av skolene og ble karakteriseres som høy. Kliniske undersøkelser viste at ørevoks og fremmedlegemer (bomullsdotter, ris, insekter, osv.) som blokkerte øregangen og infeksjoner i øret var de hyppigste årsakene til hørselsnedsettelser. Dette kan ofte forebygges og behandles lokalt, dersom det oppdages. Etter lokal behandling var barnas hørsel normal. Barn med alvorlig hørselstap ble henvist til og fulgt opp på nærmeste sykehus med hørselsklinikk. Det er utviklet en Digit Triplet Test (DTT) på Swahili for å undersøke hvordan barn oppfatter lyd i klasserommet med og uten hørselshjelpemidler. Det ble foretatt lydmålinger som bekreftet at akustikken og etterklangstiden i klasserommene er krevende og majoriteten av tilgjengelige hjelpemidler ikke fungerer tilfredsstillende uten tilpassinger. Det er utviklet en modell for lokale hørselstjenester for skolebarn. Videre ble det gjennomført opplæring av spesiallærere og det er utviklet opplæringsmaterialet for lærere, lokalt helsepersonell og foreldre, basert på lokale behov og med faglig bidrag fra WHO, NTNU og SINTEF. Prosjektet har sikret at utvikling av teknologi og tjenester er forankret i lokale behov gjennom brukermedvirkning og en iterativ innovasjonsprosess. Prosjektet har skapt økt bevisstheten om hørsel, om nytten av tidlig intervensjon og viktigheten av å legge til rette for lokale hørselstjenester. Det er etablert samarbeid mellom akademia, utdanning og helse for å arbeide videre med utvikling av lokale hørselstjenester for skolebarn. Det er gjennomført kunnskapsspredning i Tanzania og internasjonalt, gjennom publisering, seminarer og konferanser. Lokale partnere har blant annet arrangert en 3 dagers konferanse i Arusha som del av World Hearing Day 2021. Partnere fra Norge og Tanzania har bidratt på internasjonale konferanser som WHO GReAT Consultation 2019 i Genève, AAATE 2019 Conference i Bologna og en rekke digitale seminarer. Prosjektet blir videreført gjennom prosjekt no. 316345 Inclusive Hearing Care for School Children in Tanzania finansiert av NFR NORGLOBAL2 program og er utvidet til å inkludere Jimma University fra Etiopia som partner.

Outcomes A new tool for screening children's hearing in primary school, named Game Based Table Audiometry A Digit Triplet Test in Swahili for detecting children's speech reception Screening 550 children in primary school in Tanzania for hearing loss (HL) Identifying the prevalence of HL to be 7-17% The main cause of HL among children are ear wax and foreign body obstructing the ear canal and ear infections A Community Model for Hearing Care Service in Tanzania A prototype Hearing Device Basic Ear and Hearing Care Training Resources Impacts Increased awareness on hearing and the importance of screening children's hearing to enable inclusive education and enable participation. Increased interdisciplinary collaboration between academia, education, and health in the field of hearing in Tanzania Increased collaboration between Tanzania and Norway on training of audiologists in Tanzania Increased participation in international network on Assistive Technology Awareness on SDGs

The project vision is to assist hearing impaired children to attend school and participate in society. To reduce poverty by ensuring access to inclusive and equitable quality education and lifelong learning opportunities for children with hearing impairments in Tanzania. The project objectives are to: 1) Develop a new screening tool and adapt/ develop new hearing enabling devices designed for local schools in low-resourced settings. 2) Develop a sustainable model for community-based hearing services in Tanzania. 3) Develop Training programs for schoolteachers and local community health workers (CHW) in Tanzania. Traditional hearing aids are expensive, fragile and the global production meets less than 10% of the needs. Furthermore, hearing services are provided by hearing specialists at specialised clinics. Due to lack of hearing aids, limited availability of hearing services and limited financial resources in low-income countries, hearing loss is often left undetected. The new and innovative hearing device are based on consumer electronics and the screening procedures and individual adjustments are automatic and will be locally available at community clinics and schools in Tanzania without the presence of hearing specialists. Children with moderate hearing impairments will have access to services locally, while children with severe hearing impairments will be referred to audiological expertise. The project partners are SINTEF, NTNU, The Open University of Tanzania and Patandi Teachers College. User involvement are ensured by including children with hearing impairments and their families and relevant stakeholders from Tanzania.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

VISJON2030-Visjon 2030

Finansieringskilder