Tilbake til søkeresultatene

VISJON2030-Visjon 2030

Randomizing Speed School II: Identifying a mechanism for boosting the transfer of children, especially girls, to lower secondary education.

Alternativ tittel: Randomisert studie (RCT) av hurtigskoleintervensjoner for eldre barn i Sahel

Tildelt: kr 14,4 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

267550

Prosjektperiode:

2017 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Tilgang på utdanning er et sentralt virkemiddel for å bekjempe fattigdom, og en grunnleggende faktor for å sikre utvikling og vekst. På individnivå kan utdanning gi muligheter for en bedre jobb, høyere produktivitet og bedre inntekt. Utdanning er også en rettighet og læring har en verdi i seg selv. I landene i Sahel-regionen spiller utdanning en viktig rolle for å sikre barns rettigheter og bidrar til å redusere tidlig ekteskap og graviditet, barnearbeid og menneskehandel som kan være med på å undergrave den sosiale, demokratiske og økonomiske utviklingen. Utviklingsmålet for dette forskningsprosjektet var å bidra til å styrke den sosiale, demokratiske og økonomiske utviklingen i Sahel-region ved å identifisere en modell som sikrer at flere barn, særlig jenter, består avsluttende eksamen fra grunnskolen og overføres til ungdomsskolen. Mer spesifikt gikk prosjektet ut på å utvikle, teste og videreutvikle en lavkostnadsmekanisme som kunne gi en ny sjanse til ungdom som var ute av skolen. Prosjektet ble implementert på landsbygda i Niger, hvor utdanningsnivået er svært lavt, og tidlige ekteskap er utbredt. Målgruppen som er tenåringer, anses som spesielt utfordrende, ettersom alternativene til skolegang øker med alder og arbeidskapasitet. For å nå målgruppen med tenåringer (12-14 år) som er ute av skole, implementerte den norske NGOen Strømmestiftelsen et akselerert utdanningsprogram som kalles Speed School 2 (SS2). Gjennom et komprimert pensum dekker SS2 seks år med grunnskole på kun to år. Målet med forskningsprosjektet var å forbedre SS2 modellen slike at den ble mer konstandseffektiv, men likevel levert gode nok resultater til å være relevant for oppskalering i regionen. Forskningsmålet for prosjektet var å dokumentere SS2 modellens bærekraft og relevans. For å gjøre det, var det viktig med en god forståelse og vurdering av den lokale konteksten, samt effekter og kostnader. For å dokumentere effekten og bærekraften til modellen, ble det gjennomført en randomisert kontrollert studie (RCT). Totalt 85 lokalsamfunn var med i studien. 30 lokalsamfunn ble tilfeldig valgt ut til testgruppen og fikk SS2 sentre, mens 55 lokalsamfunn ble valgt til kontrollgruppen. I landsbyene med SS2 sentre ble barn i målgruppen videre randomisert inn i test og kontroll grupper. Det ble dermed to nivåer med kontrollgrupper i studien. De foreløpige resultatene av RCT viser en positiv og betydelig effekt på utdanning og læring - mange flere barn i testgruppen går nå på ungdomsskolen og de har bedre læringsutbytte, for eksempel i matematikk. Sannsynligheten for at jenter i testgruppen ble gift var betydelig redusert, sammenlignet med jenter i de to kontrollgruppene. Effekt på holdninger og selvfølelse er ikke dokumentert. De estimerte kostnadene per barn er moderate, men er likevel lave for et ikke-offentlig utdanningsprogram. Det bør være mulig å redusere kostnadene ved å forbedre systemet for monitorering og oppfølging og ved å utnytte stordriftsfordelene som vil komme av å øke tettheten av sentre. Prosjektstrukturen omfattet tre partnere på den operasjonelle siden og tre partnere på forskningssiden. Strømmestiftelsen ledet det operasjonelle arbeidet gjennom sitt hovedkontor i Norge, regionskontoret i Mali og landkontoret i Niger. I Niger implementerte de frivillige organisasjonene ONEN og CDR SS2 programmet innenfor hver sin respektive region. På forskningssiden samarbeidet den norske forskningsstiftelsen Fafo med École Normale Supérieure (ENS) ved Abdou Moumouni University i Niamey (UAM). Fafo samarbeidet også med Frisch Center for Economic Research for å sikre fagekspertise på RCT-analyse. ENS er senteret for utdanningsvitenskapelige studier i Niger og har aktivt involvert master- og PhD-studenter i datainnsamling og workshops gjennom hele prosjektperioden. En indirekte effekt av prosjektet har derfor vært økt forståelse og kunnskap om utdanningsutfordringene på landsbygda og alternative utdanningsmodeller for inkludering av marginaliserte barn blant flere kull av ENS-studenter. Studentene har også fått opplæring i utarbeidelse av spørreundersøkelser og drift av elektroniske datainnsamlingsverktøy gjennom flere runder med datainnsamling. Forskningsresultatene har blitt formidlet gjennom en rekke arrangementer både i Niger og Norge rettet mot donorer, multilaterale organisasjoner og frivillige organisasjoner i løpet av prosjektperioden. To store konferanser med studenter, akademikere og representanter for utdanningsmyndighetene ble arrangert av ENS i Niamey i 2021. De tre hovedartiklene fra prosjektet vil i de kommende månedene bli presentert og diskutert på europeiske/amerikanske akademiske konferanser før de ferdigstilles for endelig publisering. Prosjektet ble gjennomført i perioden 2017-2021 og er formelt avsluttet.

The development objective of this proposal was to help strengthen the social, democratic and economic development in the Sahel, by identifying ways to increase the number of children, especially girls, capable of passing the final exam from primary school and transfer to lower secondary education. More precisely the project set out to develop, test and refine a low-cost mechanism that could provide a second chance to out-of-school youth. The preliminary results show positive and substantial treatment effect from being randomized to the treatment group on attending lower secondary school at endline. They also document improvements in learning, and the likelihood that girls in the treatment group were married at endline was significantly reduced, compared to the control group. The estimated per-child costs are moderate, but low for a non-public education program. It should be possible to reduce costs by improving supervision and follow-up provision, and by the economy-of-scale effects.

The project targets a crucial bottleneck in the Sahelian education sector: the transfer of children, especially girls, from primary to secondary school. Five million school-aged children are out of school in Mali, Burkina Faso and Niger. Every year, more than 400,000 more drop out, with slim chances of reenrolling. The project aims to refine a low-cost mechanism for reinserting primary school drop-outs into lower secondary. Education is a goal in itself, and for the highly vulnerable group of 13-14-year-old children, schooling may also prevent negative outcomes such as early child bearing, trafficking and radicalization. Delaying the age of first pregnancy is important to several health outcomes, and also targets one of the greatest challenges to economic development in the region: the high population growth. The Speed School II mechanism, suggested in this proposal, builds on the highly successful Speed School I model, currently being scaled up in the region. Yet, it acknowledges the different challenges of working with an older child population. The project will document the results of a 2-year intervention mechanism in a Randomized Controlled Trial (RCT), covering 30 treatment and 60 control communities. Alongside schooling, the research component will document variation in the prevalence of negative child outcomes. The research adds to the RCT literature by researching a treatment that offers schooling without financial incentives. In existing studies, the impact of transfers is easily confounded with the impact of schooling itself. This has political implications: in very poor economies, transfer programs can be unaffordable, especially when the target group is large. Finally, the tailoring of a successful catch-up mechanism for older out-of-school children is widely applicable also beyond the Sahelian region. Notably, conflict and post-conflict areas around the world face huge out-of-school populations with an urgent need to be reinserted into school.

Budsjettformål:

VISJON2030-Visjon 2030

Finansieringskilder