Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

Victor Moritz Goldschmidt: Immigrant, Refugee, Scientist.

Alternativ tittel: Victor Moritz Goldschmidt: Innvandre, Flykning, Forsker

Tildelt: kr 0,50 mill.

V. M. Goldschmidt: Innvandrer, flyktning, forsker Victor Moritz Goldschmidt (1888-1947), en av Norges viktigste naturforsker noensinne, er anerkjent som en grunnlegger av den moderne geokjemi og krystallkjemi. Han og hans disiplers tverrfaglige bidrag bidro til å forvandle beskrivende vitenskap til teoretisk sofistikerte felt. Deres forskning medvirket også til bredere transformasjoner i mineralogi og kjemi, inkludert deres verdi til industrien. Goldschmidt er av interesse bl.a. som et eksempel på en entreprenør innenfor vitenskap som koblet en ustanselig søken etter ny kunnskap med et ønske til å hjelpe samfunnet og industrien. Hans karriere fungerer også som en illustrasjon av hvordan intoleranse, fordommer og Jantelov-holdninger i den akademiske verden kan fortære t.o.m. en briljant forsker. I sin korte karriere klarte Goldschmidt å oppnå mer enn de fleste forskere tør å drømme om, men han fikk aldri helt til et av sine sterkeste lengsler: å bli fullt godtatt og behandlet som en nordmann. Prosjektet skal belyse både hvordan Goldschmidt fikk til ekstraordinære vitenskapelige prestasjoner på Tøyen (og Göttingen) i mellomkrigsårene og granske hvorfor det oppsto et turbulent forhold mellom han og mange norske kolleger. Prosjektlederens vitenskapshistorisk forskning og profesjonell erfaring som dramatiker anvendes for å skrive et skuespill egnet for teater og skoler om Goldschmidts liv, bragder og kamper. I tillegg skal en «grafisk roman» eller digital tegneserie bok utvikles. De tegningene kan også brukes for å skape en tegnefilm som kan beskues gjennom sosial media. Dette del-prosjektet skal formidle mer omfattende deler av Goldschmidts historie En kortere pilot versjon skal produsere under Proforsk prosjektet som kan anvende for å skaffe midler for en fullstendig e-tegnebok. Målet med begge deler av prosjektet er å gi studenter og et bredere publikum muligheten til å forstå Goldschmidt historiens betydning i dag og å oppleve begeistringen og gleden som et liv viet til forskning kan gi, selv i møte med fordommer og smålighet.

The project entails writing a multi-purpose drama about V. M. Goldschmidt (1888-1947), known internationally as the "father" of modern geochemistry and crystal chemistry. His research programs, which helped create these interdisciplinary specialties, also made possible more general transformations in geological sciences and inorganic chemistry, including their industrial uses. Goldschmidts research entailed innovative use of techniques and instrumentation from physics as well as recent theoretical advances from physical chemistry to the study of previously descriptive fields of inquiry. His many and varied investigations relate ultimately to his underlying multi-disciplinary vision of comprehending (1) the origins of the elements during the formation of the Earth and the cosmos more generally (2) the laws regulating the distribution of the elements in the Earths crust and, relatedly, the principles determining the distribution of elements in the formation of crystals and minerals in geological as well as in industrial processes. Goldschmidts success owed to his refusal to isolate his studies in academia, nor to limit himself to working within singular disciplines. He defined research programs that merged the quest for new basic knowledge with the imperative to serve societal needs. Goldschmidt, one of the most significant Norwegian scientists of all time, is largely neglected at home, in contrast to his reputation abroad. This marginalization stems from the fact that Goldschmidts history of accomplishment is also a history of turbulent relations with some university colleagues. The story of Goldschmidt is moreover one of how academic intolerance for somebody "different", ethnically or otherwise, resulted in tragedy. The dramatization, based on new research, will be suitable for theatres and schools, and will be supplemented with a form of digitalized comic book and digitalized animation film to ensure reaching and enlightening multiple audiences, especially young people.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet