Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

UNDRING, NYSGJERRIGHET OG BEGEISTRING: En forutsetning for sann læring og forskertrang

Alternativ tittel: AMAZEMENT, CURIOSITY AND ENTHUSIASM: A prerequisite for true learning and in research

Tildelt: kr 0,50 mill.

I samarbeid med skolene i Lunner kommune og Naturhistorisk Museum (UiO) har vi stilt oss spørsmålet om hvorfor interessen for forskning og da særlig knyttet til real- og naturfag er dalende? Henger det sammen med undervisningsmetodene, begynner vi i feil ende? Hvilken vei gikk de første naturviterne? Et fenomen vekket nysgjerrighet og undring. I aktagelsen var første bevisste skritt, som etter mye undring, tålmodighet og begeistring, førte til oppdagelser av lovmessigheter. Våre erfaringer er at det ER mulig å legge til rette for mer erfaringsbasert undervisning ved skolene, som i større grad tar i bruk skolenes nærområde og lar elevenes undring være med å forme undervisningen. Tiltakene som er beskrevet i vårt arbeide omhandler lærerens kompetanse og erfaring med klasseledelse, ytre forutsetninger som læreplan, timeplan og skolens omgivelser. I vårt arbeidet har vi beskrevet de tiltakene som er gjennomført ved skolene i Lunner kommune resultatene av disse.

Læreplaner: Utkastet til de nye læreplanene i fagfornyelsen gir bedre rom for erfaringsbasert læring og tverrfagelighet. Undervisningmateriell: Vi har i fellesskap utviklet undervisningsmateriell som er egnet til å ha med ut, hvor både nødvendig fagstoff og elevoppgaver er samlet. Endringer i skolestruktur: Samlet og sendt inn innspill til skoleledelsen for å få lagt bedre til rette for uteundervisning. Postiv respons. Dokumentasjonspress: Er i løpende dialog med skoleledelsen om å redusere dokumentasjonskrav. Klasseromsledelse og skolekultur: Elevene må trenes i å være ute og læreren trenger tid på å etablere en god læringskultur de er ute. Denne øvinger er kommet langt på de involverte skolene. Tilgang på uteområde: Hensynene for et egnet uteområde er fulgt opp med ledelsen ved hver enkelt skole. Kunnskap: Vi harlyktes i å heve kompetansenivået ved Lunner skolene i vårt arbeide.

Solobservatoriet har gjennom de siste 7 årene utvidet og bygget opp et læringssenter for realfag og naturfag generelt og for astronomi spesielt. Våre besøkende har vært alt fra barnehager, barneskoler, videregående skoler og mange studentgrupper fra universiteter og høyskoler. I tillegg mye besøk fra allmenheten, være seg pensjonistgrupper, husmorlag, foreninger og lag osv. Vi har de siste 4 årene hatt et samarbeid med ca. 20 skoler fordelt på 4 forskjellige kommuner; Lunner, Gran, Nittedal og Jevnaker. Dette samarbeidet har vært basert på midler fra Den Naturlige Skolesekken, administrert av Naturfagsenteret på Blindern. Vi har stilt oss spørsmålet om hvorfor interessen for forskning og da særlig knyttet til real- og naturfag er dalende? Henger det sammen med undervisningsmetodene, begynner vi i feil ende? Hvilken vei gikk de første naturviterne? Et fenomen vekket nysgjerrighet og undring. Iaktakelsen var første bevisste skritt, som etter mye undring, tålmodighet og begeistring, førte til oppdagelser av lovmessigheter.

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet