Tilbake til søkeresultatene

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Building site inspection supported by AR

Alternativ tittel: Byggeplass inspeksjon støttet av AR

Tildelt: kr 0,60 mill.

I næringslivet, godkjente og sertifiserte produkter er sentralt for å lykkes. En av DNV GL sine virksomheter er produktsertifisering, inkludert sertifisering av utviklingen av skip fra design til drift. BUISAR støtter en fase av denne utviklingen. Mens skipet er under bygging, besøker DNV-GL sine eksperter verftet for å undersøke hvorvidt skipet er bygget i henhold til den sertifiserte spesifikasjonen. Dette krever per i dag manuelle målinger ved hjelp av lasermeter og tommestokk, og å sammenligne målinger med spesifikasjonen. Naturligvis krever denne prosessen mye gåing og klatring av eksperten, og tålmodighet til å utføre nøyaktige målinger. BUISAR har som mål å redusere innsatsen for å oppnå nøyaktige målinger. En kombinasjon av rekonstruksjonsmetoder fra forskningsfeltene Computer Vision og Photogrammetry muliggjør automatisert opprettelse av en 3D-modell av skipet som er under bygging. Ved å plassere en kjent gjenstand i denne scenen, kan alle avstander i denne modellen av den virkelige skipet bli uttrykt i centimeter. Den sakkyndige kan sammenligne denne modellen av den virkelige skipet med den opprinnelige designmodellen for å finne ut om størrelsen og plasseringen av alle skipskomponenter er i samsvar med godkjent design. Men for at avvik skal kunne oppdages lett, må modellen og designet overlappe hverandre i størstmulig grad, og BUISAR utforsker hvordan du gjør dette. Etter dette kan størrelser, avstander og avvik fra den godkjente konstruksjonen vises i en AR brille. For at slike tall skal gi mening, må opplysningene i inspektørenes synsfelt plasseres nøyaktig riktig i henhold til plasseringen på det virkelige skipet. For å oppnå dette må BUISAR vite nøyaktig hvor i rommet AR brillene er til enhver tid. Det er den tredje forskningsutfordringen for BUISAR-prosjektet å få dette til.

One of the main businesses of project partner DNV-GL is the certification of ships, and it is this use case from which the ideas of the BUISAR project originate, although the expected results will be more widely applicable. In the future, AR technology will support DNV-GL's assessors in their task of evaluating whether ships (and their components and sub-components) are built according to rules and approved specifications. The current state-of-the-art in visual reconstruction promises that the alignment of point clouds (3D-3D registration), which is an essential requirement of such AR inspection systems, is a theoretically solved problem that requires only performance improvements. However, experiments that we conducted both in the BUISAR pre-project and in the EU project LADIO show that this is not the case. Registration of isolated objects is very successful, registration of large environments at unknown scales or objects in an environment, does usually fail without intense user intervention. The project will therefore create a ground truth dataset that will allow researchers to validate their 3D-3D registration techniques. The dataset will be used to assess and report the registration quality of the algorithms that we discovered in the pre-project.

Budsjettformål:

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon