Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

Playpulse turns high intensity training into a fully fledged gaming experience

Alternativ tittel: Playpulse turns high intensity training into a fully fledged gaming experience

Tildelt: kr 2,0 mill.

Overvekt og fedme er en av vår tids store globale utfordringer, ca. 500 millioner voksne og 40 millioner barn over hele kloden lider av denne folkeepedemien. Overvekt kan gi betydlige negative psykiske og fysiske lidelser og skyldes en kombinasjon av dårlig kosthold og for lite aktivitet, og korrellerer med mye tid foran skjermen. Istedet for å kjempe mot interessen for dataspill, har ett forskningsprosjekt ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) ved NTNU utviklet konseptet Playpulse. Playpulse er en exergameplatform och er å gi en meget motiverende spillopplevelse og sekundært, faktiskt uten at spilleren er bevisst på det, gi en høy treningseffekt. På denne måten tillbyr Playpulse en fysisk aktivitet der mestringsfølelsen ikke er avhenging av den fysiske formen til brukeren, men av evnen til å spille dataspill. Konseptet og teknologien har utspring fra Norges ledende forskningsmiljø for dataspill hvor bl.a selskapet Kahoot! har sitt utspring. Som del av et forskningsprosjektet er en tidlig prototyp av Playpulse brukertestet. Resultatene viser at de som prøvde spillet opplevde det svært motiverende og som en meget morsom måte å spille på. Forskningsgruppa EXCAR, Exercise, Cardiometabolic Healt and Reproduction, ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk (ISB) på NTNU har konstatert at spillet gir en helseeffekt som tilsvarer 4*4-intervalltrening og dermed høy treningseffekt.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020