Norge har en økende etterspørsel etter IT-fagfolk. Til tross for positive karrieremuligheter, velger ikke mange unge studenter en karriere innen IT, på grunn av manglende bevissthet eller fordommer mot IT-yrket. Parallelt med det økende behovet for IT-personell foregår en kontinuerlig utvikling i ferdighetssettet som skapes av innovasjoner i banebrytende teknologier. Hvordan kan man øke attraktiviteten til å velge en karriere i IT for de unge? Og hvordan kan man fremme Norges aktive deltakelse i den globale utviklingen av kunnskap innen informasjonsteknologi? Dette er noen av de viktigste utfordringene som skal håndteres.
IPIT (internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning innen informasjonsteknologi) har til hensikt å utvikle et høyt synlig internasjonalt konsortium, bestående av verdensledende institusjoner på området, for å dele beste praksis, bygge og styrke faglig samarbeid innen informasjonsteknologi. IPIT skal bygge videre på resultater fra SFU senter for fremragende utdanning Excited ved Institutt for Datateknologi og Informatikk på NTNU, og styrke deres oppdrag for å sette Norge i spissen for nyskapende og internasjonal IT-forskning og utdanning. Professor Letizia Jaccheri er leder for IPIT prosjektet.
IPITs internasjonale partnere er University of Michigan (USA), Tsinghua University (Kina) og Nanjing University (Kina). Partnerskapet varer i tre år. Gjennom gjensidig utveksling av studenter og akademiske ansatte, med co-veiledning av master- og doktorgradsstudenter, workshops og møter, vil IPIT bidra til å fremme felles utvikling, styrke unike og etterspurte kunnskaper, og øke global forståelse for grunnleggende utfordringer innen forskning og utdanning. Samarbeidet vil gi studenter og akademisk ansatte på begge sider et bredt spekter av nye muligheter for å oppnå nyskapende forskning.
IPIT vil bidra til:
a) En langsiktig tilnærming for å styrke internasjonalisering av bachelor-, master-, doktorgradsstudenter
b) Intensivering av internasjonal forskning innen IT, med spesielt fokus på programvareutvikling og IT-utdanning
IPIT vil oppnå følgende mål:
1) Etablere bærekraftig, langsiktig, strategisk forskning og partnerskap for utdanning med de internasjonale partnerne for å øke synergien og minimere kontorarbeid
2) Øke kvaliteten og populariteten til IDI internasjonale tilbud på Master-nivå og øke antall innkommende studenter
3) Øke antall utgående NTNU-studenter med et endelig mål om 40%
4) Sterkere samarbeid mellom forskning og utdanning. Studenter må bli mer oppmerksomme på forskningsprosesser ved å fungere som unge forskere og ta del i eksperimenter.
The IPIT project has contributed to:
a) A long-term strengthening internationalization of bachelor, master and PhD students
b) Intensifying international research in IT, with a specific focus on Software Engineering and IT education research
IPIT has achieved the following objectives:
1) Establish sustainable long term strategic research and education partnerships with the international partners to increase synergy and minimize clerical work
2) Increase quality and popularity of IDI international offers at Master level and increase the number of incoming students
3) Increase the number of outgoing NTNU students with the final goal to reach 40%
4) Stronger connection between research and education. Students need to become more aware of research processes by acting as young researchers and to be part of experiments.
The main objective of the International Partnerships for Excellent Education and Research in Information Technology (IPIT) is to develop a highly visible international consortium to share best practices and, build and strengthen research and training cooperation among partners in Information Technology (IT) Education in general and Software Engineering in particular. IPIT will build on top of Excited and will put Norway in the forefront of Innovative and International IT education and software engineering research and education. The goal of IPIT is to enhance the learning and scientific level in the study programs connected to the center through increased student and teacher International collaboration and research.
The main grant awarded with thematic relevance to the IPIT project application is: SFU Excellent Information Technology Education (Excited prosjekt 80076) (NOKUT, 6 800 KKr. per year, 1.1.2017 to 31.12.2021, NTNU and NORD).
Cooperation Institutions are:
1. The Georgia Institute of Technology (Prof. Mark Guzdial, Contextualized Support for Learning center)
2. Tsinghua University, China (Associate Professor Xiaoying Bai, Department of Computer Science and Technology)
3. Nanjing University, China (Prof. He (Jason) Zhang, Software Engineering and Architecture Laboratory)
In addition to project management and dissemination, the main work packages are WP2) Reciprocal Mobility of Administrative and Scientific Personnel; WP3) Reciprocal Mobility of students; WP4) Empirical studies.
The project has a total budget of 5.624 MNOK of which 4.5 MNOK requested. Of vital importance are: 1) Relations to society and industry; 2) Recruitment of women, gender balance and gender perspectives; 3) ethical concerns.
The project has ambitious dissemination plans in the most prestigious conferences and journals in Computer Science Education and Software Engineering.