Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Narrativt Støtte i Interaktive Formidlingsinstallasjoner

Alternativ tittel: Narrative components in interactive learning

Tildelt: kr 1,7 mill.

Forskningsprosjektet studerer narrative effekter på engasjement og motivasjon i blandet virkelinghet spillbasert læring. Fagområdets utfordringer ligger dels i at det er vanskelig å skille påvirkningsfaktorer fra hverandre i spillanalyse, siden spill har den iboende kvalitet at de må inkludere minst to (men ofte langt flere) effekter av svært forskjellig natur for å kunne klassifiseres som spill, og dels i at narrativ opptar mye kognitiv kapasitet, og dermed forringer læringen på tross av engasjerende og motiverende effekter. Narrativ i seg selv har imidlertid vist seg å være bedre enn faglige tekster for både hukommelsesdannelse og konseptuell forståelse. Prosjektet isolere narrative effekter fra andre spillmekanikker, for deretter å utforme og teste et rammeverk for design av narrative spillbaserte læringssystem både i blandet virkelighet og digital form som systematisk vektlegger narrativ teknikk, spillintegrasjon og -sammenheng, for å i størst mulig grad underbygge engasjement og motivasjon, uten at det går på bekostningen av læringsutbyttet. Rammeverkets utforming baseres på analyse av funn for effektiv integrasjon av narrativ i læringsspill i prosjektets første fase, gjennomført i 2018, og er bygget rundt Bergen Vitensenter eksisterende spillinstallasjoner. I 2019 har et rammeverk for design av narrative læringsspill blitt utarbeidet og testet på for forståelse og gjennomføringseffekt. I 2020 har rammeverket blitt testet og evaluert av ekspertbrukere i multidisciplinære grupper. I 2021 har et narrativt spillbasert læringssystem blitt utviklet med bruk av rammeverket, og validert for effekter hos målgrupper av lærende. I 2022 ble rammeverket integrert i læringsprogrammer på Bergen Vitensenter. Prosjektet forbedrer kvaliteten på nåværende og fremtidige opplæringsprogram i samarbeidet mellom vitensentre og skoleverket, og bidrar til en tettere integrasjon mellom spillbaserte læringsressurser på vitensentre, på skolen og i hjemmet. Som grunnlag for prosjektet ligger Ludo-Narrative definisjoner. Disse kan isolere narrative elementer fra spillmekanikker på tvers av alle spill, og gir oss komparativ oversikt over spill sitt narrative innhold og effekt, uavhengig av hvilke typer spill som analyseres eller sammenlignes. Ludo-Narrative definisjoner er brukt i forskning på underholdningsspill, men har vært oversett i forskning på læringsspill. Spillforskere anser narrativ og spillmekanikker som to ytterpunkter (den ludiske- og den narrative polen), som påvirker fire ontologier (Verden, Objekter, Hendelser og Aktører) sin grad av interaktive mulighet. Pedagogiske forskningsmiljøer oppfatter narrativ som en sidestilt mekanikk med alle andre. Ved å analysere primærstudier av narrative digitale spillbaserte læringssystemer utført over de siste 10 år, plassere disse Ludo-Narrativt, og se etter effekter på engasjement, motivasjon og læringsutbytte, utarbeider prosjektet et sett med anbefalinger for Ludo-Narrativ integrering av narrativ i spill for å underbygge engasjement og motivasjon uten å forringe læringsutbytte. Basert på det overstående er problemstillingen i prosjektet å utforske hvordan narrativ kan integreres med spillmekanikker i digitale interaktive spillbaserte læringssystemer for å optimalisere motiverende og engasjerende effekter uten å forringe læringsinnholdet. Dette gjøres ved å isolere eksisterende læringsspills narrative elementer, sortere disse etter spillenes observerte effekter, og designe, prototype og evaluere et narrativt læringsspill basert på det som avdekkes som gode prinsipper i læringssituasjonen.

Prosjektet har hatt følgende resultater: - Det har identifisert og introdusert en narratologisk modell som kan kategoriserer læringsspill som narrativer og gjennom dette anvendes til å avdekke narrativers effekter på læringsutbytte i spillbasert læring - Det har utformet og iterativt testet og forbedret et sammarbeidsrammeverk der pedagoger og spillutviklere kan utforme spillbaserte læringssystemer som baseres på karakteristikker som er assosiert med positive effekter på læringsutbytte - Det har utvidet rammeverket med et visuet språk som muliggjør interaksjon mellom virkelige omgivelser, i dette tilfellet installasjoner på vitensentre, med digitale narrativer som underbygger de lærendes engasjement og motivasjon for mottakelse av læringsinnhold - Det har produsert totalt ni design for læringsspill på og rundt vitensentre, hvorav ett er videreutviklet til spillbar prototype

Forskningsprosjektet måler læring av spillmekanismer satt i narrative sammenhenger, og søker å benytte spillnarrativer for å underbygge realfaglæring. Prosjektet gjennomføres på VilVite med deres installasjoner som forskningsobjekter, og følger premisser fremsatt av Nils Petter Hauan i hans "Learning science in interactive exhibitions; frameworks for design and evaluation of self-guided exploratory learning experiences" (2016). Prosjektet er innen fagfeltet Technology Enhanced Learning, og vil, gjennom usability studier på forskningskandidater, søke å avklare hvorvidt narrative strukturer påvirker forståelsen av interaktive, spillbaserte utstillinger. Videre vil det utforskes hvorvidt brukerene av slike installasjoner lærer bedre eller mere ved å knytte tilrettelagte narrative modeller tett til utformingen av læringsplatformene disse installasjonene utgjør. Den første fasen i prosjektet er en litteraturstudie av forskning på narrativ spilldesign i underholdningsbransjen samt klassiske og moderne narrative tradisjoner. Deretter skal et sett anbefalinger utformes, prototypes og testes. Den siste fasene er eksperimentbasert, og søker å avgrense samt tilføre prinsipper i underholdningsbransjen som tilpasset opplevelser i et vitensenter, og deretter analysere resultatene for enketinstallasjoner, så vel som samlinger som helhet. Nærings-Phd arbeidet vil dels benytte installasjoner med narrative sammenhenger som allerede eksisterer på VilVite, og dels basere seg på prototyper for nye, i en serie med eksperimenter som skal kumulere i en avhandling ved utgangen av 2021. Kandidaten tar mål av seg å levere et sett med anbefalinger for narrativ design i installasjonene sett en for en, og i sammenheng med hverandre. Resultatene håpes å være til stor nytte for alle vitensentre som produserer innhold, samt alle andre som deltar i slik innholdsproduksjon.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd