Tilbake til søkeresultatene

EUROSTARS-EUROSTARS

E!11566 Treadstar

Alternativ tittel: TreadStar

Tildelt: kr 3,7 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

277806

Prosjektperiode:

2017 - 2019

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Det er utviklet en sensor for deteksjon av kritisk mønsterdybde på bildekk med automatisk varsling. Sensoren betyr av to hoveddeler en batteridel og en senderdel. Batteridelen er satt sammen av to metaller som sammen med et elektrolytisk materiale reagere og lades opp når det kommer i kontakt med fuktighet/ vann. Denne strømmen benyttes til å aktivere senderdelen som sender ut et varsel signal. Sensoren kommer i kontakt med fuktighet når dekk og sensor er slitt ned til er predefinert nivå. Det er videre utviklet en mottager som plasseres i bilen som og videresender signalet med en protokoll med informasjon om bil/dekktype/plassering etc til en cloud basert database som igjen sender varselet videre til sjåfør/ eier m.fl. Det vil også være et visuelt signal i bilen. Sensoren med eller uten mottager skal distribueres direkte til dekkprodusenter og eller direkte til større sluttbrukere/ bilprodusenter. Det er i prosjektperioden tatt frem en sensor tilpasset lastebil dekk og SUV dekk. For disse dekkene kan man benytte en høyde på sensoren på 5,5 mm som gir en aktiveringshøyde på 3 mm som er anbefalt minimum mønsterdybde. Personbildekk vil trenge en sensor med maksimal høye på 3,5 mm, og det er planlagt å utvikle dette etter prosjektets avslutning i 2020. Konseptet vil være det samme, den eneste forskjellen vil være at sensorens byggehøyde vil bli redusert med totalt 2 mm. Det er i siste månedene gjort tester med en mindre BLE sender som kan muliggjøre at alle komponenter kan få plass på et kort, slik at man unngår behovet for en kostbar AISIC og likevel kan oppnå en byggehøyde på 3,5 m. Det er utviklet ny produksjonsmetode (PCT/EP2019/064510) for å produsere sensorkortet der batteridelene er en integrert del av PCB som består av 2-3 sammenhengene kort (Kapton) som brettes over hverandre for å minimere den totale størrelsen og ha direkte kobling mellom batteri og elektronikk. For å sikre at det kommer tilstrekkelig fuktighet til batteridelen, skal man benytte PVOH (Poly Vinyl AlcoHol) et materiale som absorberer fuktighet og som blir formulert slik at det slipper vann til batteridelen når mengden er tilstrekkelig. (Patentsøknad NO-20180811) Denne teknologien gjør at sensoren kan benyttes i andre applikasjoner, for å registere fuktighet. Sensoren trekker fuktighet ut av omgivelsene etter et gitt terskelnivå som "slippes" når kvantiteten er tilstrekkelig til å aktivere sensoren. Sensoren monteres ved at det A) Monteres i dekket i hulrom tilpasset under produksjonen av dekket eller B) ved ettermontasje ved hjelp av samme metode som for å "pigge" et vinterdekk.

Prosjektet har vært en viktig bidragsyter til at, direkte varsling av slitte dekk som produkt, vil bli realisert. Samarbeidet internasjonalt med viktige aktører har sammen med den rammen som prosjektet ble satt opp i, "tvunget" selskapet til en profesjonalitet i prosjektutvikling og prosjektledelse, som for et lite selskap har vært verdifullt verktøy for å kunne realisere ideen. Selskapet har opparbeidet betydelig merkompetanse innen, RF- og antenne teknologi, mikroelektronikk og elastomerer. Langsiktige effekter av prosjektet vil forhåpentligvis være at det bidrar direkte og indirekte til større fokus på betydningen av å bare benytte dekk med tillatt mønsterdybde, og derved høyere trafikksikkerhet. En spinoff av prosjektet vil være at teknologien ved å kombinere våtcelle batteri løsning kombinert med PVOH materialets evne til å ta fuktighet for aktivering ut fra omgivelse, vil kunne få stor betydning for tidligvarsling av fuktskader.

Projektets hovedmål er å utvikle og industrialisere en sensor for automatisk varsling av slitasje på dekk. Sensoren settes inn i dekket og sender en melding trådløst til mottager når mønsterdybden er slitt ned til et predefinert nivå.

Budsjettformål:

EUROSTARS-EUROSTARS