Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Contextual interventions influence on food choices in a real-life grocery store setting

Alternativ tittel: Situasjonsbestemte virkemidler påvirkning på valg av mat i Dagligvarebutikker

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektnummer:

283303

Prosjektperiode:

2018 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Usunne kostholdsvaner er blant de viktigste årsakene til livsstilsykdom redusert livskvalitet og tidlig død. Dette viser det Globale sykdomsbyrde prosjektet i flere publikasjoner. Helsemyndighetene har i flere tiår informert om viktigheten av å spise sunnere. Likevel ser vi at en større andel av befolkningen ikke spiser i tråd med de nasjonale kostholdsrådene, og spesielt er dette tilfelle for lavere sosioøkonomisk klasse. Nudging og bruk av atferdsøknomiske prinsipper kan være nyttige virkemidler i tillegg til god informasjon. Nudging vil i større grad påvirke være ubevisste valg, og mye forskning viser at våre mat valg kan påvirkes ved bruk av nugding. Denne avhandlingen har som mål å evaluere effekten av atferdsøkonomiske intervensjoner i reelle dagligvarebutikker og utforske hvordan virkemiddelet kan brukes av dagligvareaktører i den virkelige verden Artikkel 1 er en oppsummerende systematisk review som ser på tidligere forskning ved bruk av nudging i dagligvarebtutikken. Hovedfunn i denne artikkelen er at flere nudge, som plassering, merking og prisjustering, synes å kunne påvirke oss til sunnere valg av mat i dagligvare. https://www.mdpi.com/2304-8158/10/5/922 Artikkel 2 evaluerer effekten av endring i plassering og pris for brus uten sukker i et utvalg norske dagligvarebutikker. Resultater viser at plassering av bruk med og sukker påvirker volumvalg av brus totalt og reduserer volumvalg av brus med sukker til fordel for brus uten sukker. Effekten forsterkes ved ytterligere å redusere prisen på brus uten sukker. Publisert. https://www.idunn.no/doi/10.18261/ntfe.18.2.2257/Fagfellevurdert:_Dagligvarebutikken_som_arena_for_bedre_folkehelse Artikkel 3 evaluerer effekten av mer optimal plassering arv frukt og grønt i dagligvare og hvorvidt dette påvirker volumsalg totalt og evt ulikt relatert til geografi og sosioøkonomisk status og andel med overvekt og fedme. Artikkelen er publisert i Appetite juni 2022 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35660077/

Samarbeidet mellom NorgesGruppen og GreeNudge kontinueres og arbeidet med å evaluere effekten av nudging i dagligvare butikken er et område som videreføres.

Bakgrunnen for prosjektet er at usunt kosthold er blant de viktigste risikofaktorene for sykdom og tidlig død i Norge og resten av verden. I tillegg står matproduksjon for rundt en tredjedel av verdens klimautslipp og kjøttproduksjon står for mesteparten av disse utslippene. For å nå ernærings- og klimapolitiske målsetninger om å redusere risikoen for en rekke sykdommer og klimautslipp, er det viktig å få kunnskap om hva det er som påvirker folks valg av mat. De tradisjonelle virkemidlene som benyttes i dag, for å få folk til å til å endre sine spisevaner, er informasjonsvirksomhet, opplæring og sosial påvirkning. Visse virkemidlene er designet for å påvirke folks kunnskap og motivasjon i håp om at det vil føre til reelle atferdsendringer. Atferdsøkonomisk teori tar utgangspunkt i at mange av våre hverdagshandlinger i stor grad preges av vaner. Det betyr at selv om folk har al tilgjengelig informasjon får å ta det beste valget, vil de ofte ikke gjøre det. Forskning innenfor feltet har vist at vaner kan påvirkes ved at man tilrettelegger situasjonen slik at folk velger mer av de sunne og mindre av de usunne alternativene. Slike virkemidler kalles også "nudge" på engelsk. Nordmenn handler mesteparten av maten de spiser i dagligvarebutikker og NorgesGruppen er den største aktøren på markedet. Dermed har valgene folk tar i NorgesGruppen sine butikker stor påvirkning på deres helse og miljøet. I dette prosjektet ønsker vi å se på hvordan dagligvarebutikker i praksis kan ta i bruk "nudge" får å påvirke kundene mot bedre valg av mat. Atferdsøkonomien er et voksende fagfelt, men studier som har studert bruken av "nudge" i dagligvareforretninger viser sprikende resultater. I tillegg mangler vi studier som ser på effekten av virkemiddelet får en over lengre tid, får en større befolkningsgruppe og i en norsk setting.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd