Forskning er ofte betraktet som vanskelig, slik at bare forskere forstår det. Det kan føre til at forskere har dårlig kontakt til virkeligheten. Senter for e-helse jobber med moderne helse- og omsorgstjenester, og her trenger vi god kontakt med brukere. Hvordan kan denne kontakten etableres? Jo, ved at vi forsker med brukere og ikke på dem.
I dette prosjektet forsker elever på nye teknologiske løsninger i helse og omsorg. Elevene får en innføring i forskningsmetodikk og undersøker problemer sammen med forskere på universitetet.
På denne måten får elevene direkte kontakt med matematiske, etiske og helsefaglige spørsmål som oppstår i løpet av forskningen. Prosjektet legger opp til at elevene bidrar til aktuelle forskningsspørsmål. Forskere fra senteret for e-helse får hjelp til å samle data, interpretere og forstå resultatene og utvikle nye teorier.
Senteret for e-helse har god erfaring med involvering av brukere i forskningen, spesielt eldre pasienter. Involvering av elever åpner en helt ny mulighet for faglige innspill og samskaping av kunnskap.
OK Hovedmål: Skape en arena for samskaping av kunnskap mellom videregående elever og forskere: Det ble gjennomført 4 felles workshop med elever og forskere.
OK Delmål 1. Videregående elever får økt kunnskap om forskningsprosessen: Elevene deltok i forskningen med god forståelse av prosessen.
OK Delmål 2. Videregående elever får økt kunnskap om e-helse, og viktigheten av tverrfaglig og realfaglig kompetanse: Elevene hadde økt kunnskap.
OK Delmål 3. Videregående elever får kunnskap om viktigheten av forskning på e-helse for å møte fremtidens utfordringer: Elevene fikk kunnskap.
OK Delmål 4. Forskere ved senter for e-helse får økt innsikt i videregående elevers kunnskap om helse og teknologi: Forskere observerte elevenes håndtering av teknologi innen helse.
OK Delmål 5. Forskere ved senter for eHelse får tilgang til data som kan benyttes i vitenskapelige publikasjoner: Elevene samlet mye data om deres bruk av e-helse som skal benyttes snart.
Senter for e-helse jobber med teknologisk utvikling av helse- og omsorgstjenester, hvor samskaping med brukere står sentralt. I denne sammenhengen vil vi inkludere elever fra videregående skole som medforskere. Ideen er å presentere e-helse på en helhetlig måte, slik at elevene får forståelse for fagfeltet, kompleksiteten og viktigheten av kompetanse og forskning knyttet til fagfeltet. Dette gjøres ved å etablere forskningsopplegg hvor elevene er involverte deltakere. På denne måten får elevene god forståelse av e-helse som fagfelt, samt direkte erfaring med å delta i forskning.