Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Innovative organisasjoner – hvordan støtte og utvikle leveranseteam best mulig slik at de bidrar til innovative løsninger hos kundene.

Alternativ tittel: Innovative organizations – how to support and develop delivery teams to enhance customer innovation

Tildelt: kr 1,7 mill.

Internett, med sin globale sammenkobling, har ført til mange endringer, og enda større endringer vil komme framover. Nye forretningsmodeller dukker opp, og bransjer som hittil har levd ganske beskyttet får en ny hverdag med sterkere behov for å være innovativ, f.eks. banker. Dette setter krav både til organisasjonene selv og til konsulentene de bruker for å utvikle seg. I forskningsprosjektet innenfor organisasjonsdesign ser vi på hvordan en kan legge til rette for at team jobber med rett nivå av autonomi.

Virkninger prosjektet har hatt, eller som kan forventes: Kantega har som mål at kundene skal se og oppleve at vi gjør dem mer innovative. For å kunne levere best mulige løsninger må alle team i Kantega bli flinkere til å jobbe på ny måter og å forbedre seg underveis. Dette temaet er sentralt for forbedring av bedriftens virksomhet. En ønsket virkning har vært å utvikle autonome team som skaper mest mulig verdi for kundene våre. En annen ønsket virkning har vært å få utviklet konsulenter som kan hjelpe kunden med å få opp graden av innovasjon fra sine team. Aksjonsforskningsprosjektet med lederne og konsulentene, rettet mot teamautonomi, har betydning for hvordan Kantega setter opp salgene våre, og hvilke råd vi gir ang rammebetingelser for utviklingsteam. Hittil har ikke dette gitt nok endringer i teamenes autonomi. Dette skyldes til dels interne forhold i Kantega, men i realiteten er det kunden som setter grensene for teamets autonomi. Det er satt i gang arbeid for å hjelpe teamene og teamledere med å forklare og endre sine egne grenser, og dette vil fortsette etter denne ph.d.-ens avslutning. Kantega satser fra 2022 også på å støtte kundene våre slik at de skal kunne få til en digital transformasjon. Støtten gis blant annet gjennom strategisk rådgivning med organisasjonsdesign og sosioteknikk som faglig fundament. Ved å sørge for at nivået av autonomi i kundens organisasjon blir satt på et tilstrekkelig nivå vil vi kunne forbedre både teamenes rammer og kundens evne til innovasjon. Det gjennomføres også kunderettede arrangementer i 2023 om hvordan ledere kan legge bedre til rette for, og måle, innovasjon. Intervjurunden med eksperter på AI har gitt Kantega viktig læring om datadrevne organisasjoner. AI har vært og er fortsatt et vekstområde for Kantega. Vi visste lite om kundene og potensielle kunder på AI-området, og det var derfor utfordrende å kommunisere godt med disse. Denne kunnskapen har vært essensiell i å kunne konkurrere om oppdrag innenfor AI-området. Effekter prosjektet har hatt, eller som kan forventes: For forskningsfeltet antas de resultatene som vi har kommet fram til til å ha betydning for hvordan man kan snakke om sosioteknisk systemdesign innenfor IT-bransjen. IT-bransjen må skape verdi for kundene ikke bare med løsningene vi lager sammen med dem, men også ved å få økt forståelse for mulig organisasjonsutvikling. I dag er bransjen preget av “smidig”-prinsipper, men smidig mangler strukturelle designparametere for å beskrive hva som kjennetegner en smidig organisasjon. Organisasjonsdesign og sosioteknikk vil være et faglig fundament for å hjelpe bransjen og kundene til å bli mer smidig. For privat og offentlig sektor antas resultatene å bidra til at man får flere innovative arbeidslag/team i organisasjonene og bedre design av nye måter å jobbe på støttet av AI/ML. For kompetanseutvikling i samfunnet generelt ønsker vi å bidra til å gi organisasjonsdesign mer plass og bidra med et systemisk perspektiv ford

Hvordan flytter man en organisasjon fra middels innovativ til høyinnovativ? Eller fra lavinnovativ med standardiserte prosesser til høyinnovativ? Hvordan skaper man organisasjoner som takler på en effektiv måte alle de endringene som kommer? Begrepet VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) har blitt brukt for å beskrive verden slik den oppleves nå. Mange bransjer er i endring, og finansbransjen som Kantega jobber mye med er under sterkt press for å finne nye løsninger og konkurrere mot nye og store konkurrenter. På grunn av dette trenger kundene at vi sammen finner ut hva som skal lages og måler effekten av det. Vi må legge om måter vi har jobbet på i mange år, samtidig som vi leverer hele tiden. Forskningen vil foregå hos Kantega og på Kantegas organisasjonsutvikling. IT-bransjen har blitt påvirket av VUCA i flere år, og gjennom å prøve ut smidig utvikling har organisasjonen lært seg å håndtere noe av det. Dette kan vi lære videre til bransjer som tidligere har hatt mer stabile og forutsigbare omgivelser. Samtidig ser vi at IT-bransjen og dens ledere har mye igjen å lære i hvordan man skaper økt verdi for kunder og kundens kunde. Den digitale transformasjonen innebærer en økt grad av automatisering og det blir viktig at det er en klok automatisering der man ser organisasjonsdesign og behov for innovasjon. Det er en fare for at automatiseringen fører til rigiditet og store endringskostnader hvis det ikke blir gjort riktig. Forskningsprosjektet vil se på hvordan vi bygger og utvikler innovative organisasjoner som støtter og utvikler sine leveranseteam slik at de bidrar til innovative løsninger hos kunden.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd