Tilbake til søkeresultatene

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Etablere SWAFS samarbeid for å: “expand opportunities for science learning in non-formal settings” Pop-Vit teater fra UiB til folket/skole

Tildelt: kr 4 999

Jeg opplever at naturvitenskapen er en nyttig idiot når den fungerer som leverandør av argumenter til å rettferdiggjøre ulikhet og dømme og begrense menneskelig utfoldelse. Jordan B. Peterson og enkelte evolusjonspsykologer mener mennesket oppfører seg på den ene eller andre måten fordi det står i genene våre; det er biologi, ikke kultur. Det er naturens plan når hankjønn og hunkjønn rangeres hierarkisk, og enkelte har privilegier andre bare kan drømme om. Her må naturvitere må stå opp og være tilstede i debatten der nettopp naturvitenskapen blir utnyttet og forvrengt av mennesker med tvilsom agenda. Jeg bidrar der universitetets forskningsformidling er mangelfull og vitensentrenes tilbud har lavt faglig nivå, til å utvikle teater som formidlingsform for å tilgjengeliggjøre avansert naturvitenskap til folket. En av mine forestillinger som kan delta i SWAFS studie handler om fenotypisk plastisitet. Det innebærer at en celle med et gitt sett av gener kan ha en hel rekke ulike identiteter, og dessuten skifte identitet mitt i livet. Tanken om identitet som noe uforanderlig og essensielt ved individet er rimelig fastlåst i vår kultur, og særlig aktuell i forbindelse med kjønn og rase. Heldigvis gir vitenskapen epigenetikk tillatelse til å forandre oss, forandre holdninger og identitet, basert på våre erfaringer. Stine stamcelle finner seg selv, ikke bare én gang, men igjen og igjen, avhengig av hvor i kroppen hun befinner seg og hvilke erfaringer hun har. Hennes identitet utvikles i interaksjon med omgivelsene. For å bli en attraktiv samarbeidspartner i et SWAFS konsortium må vi 1)Ha ferdige teaterproduksjoner som partnerne kan forske på. 2)Rekruttere forskningsgrupper som kan tenke seg å få formidlet sin forskning gjennom teater. 3)Få forestillingene ut til skoler og kulturhus. Skoletilbud må være gratis. 4)Rekruttere skoler til å delta i studie der de får oppleve en forestilling og deretter gir tilbakemelding som kan omsettes til tallmateriale for SWAFS studien.

Budsjettformål:

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020